Κάτω τα χέρια από τον ποδηλατόδρομο της Λεωφόρου Νίκης!

Η μεταφορά του ποδηλατόδρομου, το καλοκαίρι του 2020, από το στενό πεζοδρόμιο της Παλιάς Παραλίας στη δεξιά πλευρά του οδοστρώματος της Λεωφόρου Νίκης, πάγιο αίτημα πεζών και ποδηλατών/ισσών, ήταν μία από τις ελάχιστες ενέργειες της διοίκησης Ζέρβα για την οποία είχαμε δηλώσει δημόσια ως Πόλη Ανάποδα ότι ήταν σε θετική κατεύθυνση, ιδίως αν εξασφαλίζονταν ορισμένες ουσιαστικές προϋποθέσεις (επαρκής προστασία ποδηλατών/ισσών από τα κινούμενα αυτοκίνητα, διασφάλιση μη στάσης/στάθμευσης οχημάτων επ’ αυτού, απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων στις δύο λωρίδες της Λ. Νίκης με απομάκρυνση παρανόμως σταθμευμένων και ρύθμιση φορτοεκφορτώσεων και εφοδιασμού καταστημάτων κ.α.).

Κάποιες τουλάχιστον από αυτές τις προϋποθέσεις έγιναν πράξη σε έναν βαθμό και έκτοτε, αρχικά λόγω και της πανδημίας (που ήταν και η αφορμή για αυτή την κίνηση), και κυρίως λόγω του ότι αγκαλιάστηκε από τον κόσμο, αλλά και λόγω της ανάπλασης του δικτύου από την Αναγεννήσεως έως την Κουντουριώτου, ο συγκεκριμένος ποδηλατόδρομος έχει καθιερωθεί στη συνείδηση όλο και περισσότερων ποδηλατών/ισσών και όσων χρησιμοποιούν πατίνι, ενώ και οι πεζοί απολαμβάνουν πλέον ανενόχλητα τη βόλτα τους στο πεζοδρόμιο της Παλιάς Παραλίας. 

Πρόκειται λοιπόν για μια περίπτωση που καταρρίπτει με τον καλύτερο τρόπο το επιχείρημα ότι οι ποδηλατόδρομοι είναι πολυτέλεια για λίγους, αφού η κίνηση ποδηλάτων και πατινιών -όχι μόνο για αναψυχή, αλλά για μετακίνηση από και προς την εργασία- σε αυτόν είναι πραγματικά συχνή (και θα ήταν συχνότερη αν μπορούσαν να φτάσουν μέχρι εκεί περισσότεροι/ες ποδηλάτες/ισσες).

Έτσι, με έκπληξη και οργή πληροφορηθήκαμε τις πρόσφατες δηλώσεις του αντιπεριφερειάρχη κ. Μπίλλια ότι, λόγω των έργων για τον FlyOver και στην προσπάθεια να ανακουφιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα που αυτά θα δημιουργήσουν, θα συζητηθεί «σε δεύτερο χρόνο» με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τη Δημοτική Αρχή η επιστροφή του ποδηλατόδρομου αυτού στο πεζοδρόμιο της Παλιάς Παραλίας! Ο κ. Μπίλλιας μάλιστα εμφανίστηκε σίγουρος ότι όντως θα αποφασιστεί αυτό το μέτρο και συμφώνησε ότι έτσι θα απελευθερωθεί ένα «χρήσιμο κομμάτι δρόμου».

Βέβαια, ο κ. Μπίλλιας και οι υπόλοιποι υπέρμαχοι της αφαίρεσης του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα της Λεωφόρου Νίκης δεν μπαίνουν στον κόπο να μας εξηγήσουν πώς ακριβώς αυτή θα βοηθήσει την κυκλοφορία. Θα τους ήταν φυσικά λίγο δύσκολο, καθώς ο ποδηλατόδρομος όχι απλώς δεν αφαίρεσε καμία λωρίδα κυκλοφορίας από τον συγκεκριμένο δρόμο, αλλά οδήγησε στη διαρκή εξασφάλιση δύο λωρίδων, αφού υποχρέωσε την αυστηρότατη τήρηση της απαγόρευσης στάθμευσης αυτοκινήτων στην αριστερή πλευρά, πρακτική που ίσχυε για δεκαετίες τώρα, στενεύοντας ντε φάκτο τη Νίκης. 

Όσο για τις φορτοεκφορτώσεις και τον εφοδιασμό των καταστημάτων στη Νίκης, ο ίδιος ο κ. Μπίλλιας δηλώνει παράλληλα ότι θα τηρηθεί αυστηρά το προβλεπόμενο ωράριο, άρα ούτε αυτές θα εξυπηρετηθούν από τη μεταφορά του ποδηλατόδρομου στο πεζοδρόμιο. Δύο λοιπόν λωρίδες κυκλοφορίας (στην καλύτερη περίπτωση) είχε η Νίκης χωρίς ποδηλατόδρομο, δύο λωρίδες έχει, με βάση τα προβλεπόμενα, και με ποδηλατόδρομο.

Στην πραγματικότητα, αυτή η ευκολία να αφαιρεθεί χώρος από τους ποδηλάτες και τους πεζούς -χωρίς φυσικά οι ίδιοι να ερωτηθούν- δεν είναι τίποτα άλλο παρά η άλλη όψη της παντοκρατορίας του ΙΧ και των συμφερόντων που συνδέονται με αυτή, μια παντοκρατορία που θέλουν να συνεχίσουν -και να ενισχύσουν- με τον πιο εμβληματικό τρόπο αχρείαστα έργα όπως το FlyOver

Αντί να κινηθούμε προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των δημόσιων συγκοινωνιών, αντί να δοθεί χώρος σε εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, αντί να παραμείνει parking-free η Νίκης και να διασφαλιστεί το ορθό ωράριο φορτοεκφορτώσεων, η λύση που προκρίνεται για την πόλη είναι η -σε κάθε περίπτωση αμφίβολη- διευκόλυνση του ΙΧ τόσο σε μητροπολιτικό επίπεδο (FlyOver) όσο και σε τοπικό (ποδηλατόδρομος Νίκης). Μια επιλογή που έχει πληθώρα αρνητικών επιπτώσεων στο κυκλοφοριακό, τη δημόσια υγεία, την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον, ενώ στην περίπτωση της Παλιάς Παραλίας οι επιπτώσεις επεκτείνονται και στον τομέα του τουρισμού για τον οποίο, κατά τα άλλα, όλοι κόπτονται ότι νοιάζονται.

Ως Πόλη Ανάποδα έχουμε δηλώσει προγραμματικά ότι η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, της ποδηλατοκίνησης, αλλά και της κίνησης των πεζών, αποτελεί κεντρική μας θέση, καθώς είναι ο μόνος τρόπος για να υπάρξει πραγματική λύση του κυκλοφοριακού υπέρ της κοινωνικής πλειοψηφίας, που σημαίνει να περιοριστεί η αυτοκίνηση και το ΙΧ. Γι’ αυτό απαιτούμε, όχι απλώς την εγκατάλειψη κάθε σκέψης για μεταφορά του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα στο πεζοδρόμιο της Λ. Νίκης, αλλά και την αποτελεσματικότερη προστασία του (σήμανση της αντίστροφης κατεύθυνσης, ασφαλές διαχωριστικό από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία, μείωση ορίου ταχύτητας για τα αυτοκίνητα) ώστε να χρησιμοποιείται από ακόμη περισσότερους/ες.

Επιπλέον, υποστηρίζουμε τις διεκδικήσεις των ποδηλατών/ισσών της πόλης για άμεση κατασκευή πλήρους και ασφαλούς δικτύου ποδηλατοδρόμων, διπλής κατεύθυνσης (κατά προτεραιότητα) ή μονής, ασφαλτοστρωμένων, αποκλειστικής χρήσης, με φυσικό μόνιμο στερεό διαχωρισμό, νησίδα ή κράσπεδο μεγάλου ύψους για την αποφυγή παράνομης στάθμευσης και κίνησης άλλων οχημάτων, καθώς και την άμεση έναρξη εφαρμογής του ΣΒΑΚ προς αυτή την κατεύθυνση.

Τέλος, συνεχίζουμε να διεκδικούμε τη μη κατασκευή του φαραωνικού έργου του FlyOver που έχει, όπως βλέπουμε, πολλαπλά επιζήμιες επιπτώσεις στη Θεσσαλονίκη, καθώς και τη διοχέτευση του σχεδόν μισού δισεκατομμυρίου ευρώ που θα κοστίσει, σε έργα ενίσχυσης των ΜΜΜ.


Φωτογραφία: EUROKINISSI/MOTIONTEAM/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *