Η κυβέρνηση, μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι συστημικές αυτοδιοικητικές παρατάξεις επιδιώκουν να μας παρουσιάσουν την κατασκευή της νέας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Flyover) ως ένα έργο που θα λύσει το κυκλοφοριακό, θα αλλάξει την πόλη και τις ζωές μας. Απέναντι σε αυτό το χονδροειδές ψέμα μια σειρά από φορείς έχουν αρχίσει να ξεσηκώνονται. Πρωτοβουλίες κατοίκων, σύλλογοι, περιβαλλοντικές συλλογικότητες, αυτοδιοικητικά σχήματα και ενεργοί πολίτες από όλη τη Θεσσαλονίκη λένε «όχι» στον Flyover εξαιτίας των επιπτώσεων που θα έχει στο κυκλοφοριακό, τη δημόσια υγεία, την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον. Τασσόμαστε στο πλευρό τους και διεκδικούμε τα χρήματα να δοθούν για την πραγματική ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Εξάλλου, η Πόλη Ανάποδα ήταν το πρώτο δημοτικό σχήμα της πόλης που πήρε σαφή θέση ενάντια στο Flyover, ήδη με ανακοίνωση από το καλοκαίρι.
Οι λόγοι απόρριψης του Flyover:
- Ο ρόλος της αυτοκίνησης στην κλιματική κρίση είναι τεράστιος. Παρόλα αυτά επιλέγεται για ακόμα μια φορά η ενίσχυση της βιομηχανίας του ΙΧ αντί για στροφή στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
- Για την κατασκευή του θα καταστραφούν συνολικά 82.000 τ.μ. περιαστικού δάσους. Το Σέιχ Σου, που αποτελεί έναν από ελάχιστους πνεύμονες πρασίνου της πόλης, θα δεχτεί ακόμα ένα ισχυρό πλήγμα, θα υποβαθμιστεί ακόμα περισσότερο, ενώ μεγάλο ποσοστό των κατοίκων της πόλης θα αποκοπεί από αυτό, καθώς θα καταργηθούν οι περισσότερες υπάρχουσες πύλες εισόδου προς το δάσος. Επίσης, περιορίζεται δραματικά η πρόσβαση οχημάτων πυρόσβεσης.
- Θα βρίσκεται δίπλα σε κατοικημένες περιοχές, με δεκάδες σπίτια και σχολεία και τα επίπεδα θορύβου, αλλά και η επιδείνωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε, θα κάνουν την καθημερινότητα χιλιάδων ανθρώπων αβίωτη. Εκτιμάται ότι θα διέρχονται από τον Flyover περίπου 220 χιλιάδες αυτοκίνητα κάθε μέρα. Επομένως, ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων θα έρθει να προστεθεί στον υπάρχοντα εκπέμποντας ακόμα περισσότερους ρύπους στην ατμόσφαιρα, τους οποίους η απόγειος αύρα, που έρχεται από το βουνό, θα τους μεταφέρει σε όλη την πόλη.
- Ο Flyover όχι απλώς δεν θα λύσει το κυκλοφοριακό, αλλά θα αναπαράγει τις αιτίες του προβλήματος. Και η ρίζα του προβλήματος για την πόλη μας είναι η μονοσήμαντη κυριαρχία του ΙΧ και η απόλυτη χρεοκοπία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Όσο περισσότερο χώρο και πόρους δίνουμε στα ΙΧ, τόσο διαιωνίζουμε αυτό το μοντέλο. Άλλωστε, τα διπλάσια ΙΧ που θα κυκλοφορούν στον Flyover, από κάπου θα μπουν στην πόλη, κάπου πρέπει να κυκλοφορήσουν και κάπου να παρκάρουν -είναι σαφές ότι δεν υπάρχει χώρος για κάτι τέτοιο. Να προσθέσουμε, επίσης, ότι η εσωτερική περιφερειακή δεν θα αποφορτιστεί από τα βαριά οχήματα, καθώς στον Flyover δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν φορτηγά κτλ, παρά μόνο ΙΧ.
- Η πόλη ακόμα δεν έχει συνέλθει από την πολύχρονη ταλαιπωρία της κατασκευής του μετρό, το οποίο όταν λειτουργήσει δεν θα θα λύσει παρά ένα μικρό ποσοστό του κυκλοφορικού, και κινδυνεύει να μπει σε νέες περιπέτειες. Θα προκληθεί κυκλοφοριακό έμφραγμα για πολλά χρόνια, καθώς θα λειτουργούν μόνο δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση της εσωτερικής περιφερειακής.
- Ο αρχικός προϋπολογισμός είναι 373 εκ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί με τη μορφή της ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα). Δεν εντάχθηκε σε ΕΣΠΑ, οπότε βαραίνει αποκλειστικά τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή όλους και όλες εμάς. Προκειμένου λοιπόν να επιτευχθεί η κερδοφορία της αναδόχου εταιρείας είναι πιθανά τα σενάρια των καθυστερήσεων, της υποβάθμισης της ποιότητας του έργου, ακόμα και της επιβολής διοδίων.
- Να προσθέσουμε ότι δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη στην πρόβλεψη του έργου, δεν υπάρχει μελέτη πυρασφάλειας και δεν βασίζεται σε κάποια συνολική κυκλοφοριακή μελέτη, που να αφορά την μετακίνηση σε όλη την πόλη. Αντίθετα, είναι ένα έργο αποσπασματικό, που εξυπηρετεί συγκεκριμένα κατασκευαστικά συμφέροντα και δεν θα λύσει το ζήτημα της μετακίνησης στην πόλη.
- Τέλος, η έλλειψη ουσιαστικής διαβούλευσης με τους φορείς, τους Δήμους και τους κατοίκους και η απουσία δημοσίου διαλόγου γύρω από το ζήτημα αποτελούν ακόμα μερικούς παράγοντες που επιβεβαιώνουν τον ισχυρισμό μας ότι το συγκεκριμένο έργο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας της πόλης.
Η μόνη λύση στα υπαρκτά προβλήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής, αλλά και συνολικά της κινητικότητας στην πόλη, είναι ριζοσπαστικές πολιτικές για την ενθάρρυνση των πεζών, του ποδηλάτου και των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Πιο συγκεκριμένα, διεκδικούμε άμεση και δραστική αύξηση των απαραίτητων, αξιοπρεπών, χαμηλής ρύπανσης και δημόσιας ιδιοκτησίας λεωφορείων, που να κινούνται σε ένα πλήρες και ολοκληρωμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων, αποκλειστικής κυκλοφορίας για τα λεωφορεία, απλωμένο σε όλη την πόλη και με προτεραιότητα σε όλες τις διασταυρώσεις (με διπλά φανάρια και αξιοποιώντας υπάρχουσες εφαρμογές τηλεματικής) έναντι όλων των άλλων οχημάτων. Έτσι, τα λεωφορεία θα κινούνται σαν μέσα σταθερής τροχιάς, χωρίς εμπόδια και έξω από τη γενικότερη κυκλοφοριακή κίνηση. Αυτό θα εξασφαλίσει την προτεραιότητα των ΜΜΜ έναντι των ΙΧ, χωρίς κανένα διοικητικό μέτρο. Η επιλογή αυτή συμβάλλει στην άμεση αντιμετώπιση σημαντικού μέρους του κυκλοφοριακού, ενώ την ίδια στιγμή πάγια διεκδίκησή μας είναι η κατασκευή στην πόλη ενός πλήρους δικτύου τραμ, που θα μπορούσε να αναβαθμίσει ουσιαστικά τη δημόσια συγκοινωνία και να μετατρέψει τα ΜΜΜ στον πλέον ελκυστικό τρόπο μετακίνησης στην πόλη.
Για να σταματήσουμε τον Flyover απαιτείται μαζικός αγώνας με σχέδιο, μαχητικότητα, διάρκεια και εμπλοκή όλων των συλλογικών φορέων (Πρωτοβουλίες Κατοίκων, Σύλλογοι, Περιβαλλοντικές Συλλογικότητες, Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, Αυτοδιοικητικά Σχήματα κτλ) και των ενεργών πολιτών. Σε αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλλουμε κι εμείς.
3 thoughts on “Όχι στον Flyover – Ναι στην ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς”