ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΔΗΜΟΤΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

(Ημερομηνία σύνταξης Οδηγού: 15.07.2025)

Μια πρωτοβουλία του δημοτικού σχήματος Η Πόλη Ανάποδα

Εισαγωγικά σχόλια:

[ 1 ] Ο Οδηγός αφορά όλους τους εναλλακτικούς λόγους μεταδημότευσης, ΕΚΤΟΣ από την έκτακτη μεταδημότευση λόγω υποψηφιότητας στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Οι λόγοι αυτοί είναι:

Α. Μεταδημότευση λόγω συνεχούς διετούς κατοικίας (σελ. 5-15) Β. Μεταδημότευση λόγω γάμου (σελ. 16 – 21)

Γ. Μεταδημότευση λόγω λύσης γάμου (σελ. 22)

Δ. Μεταδημότευση λόγω ανάκτησης της αρχικής δημοτικότητας (σελ. 23 –

31)
Πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία υποβολής της αίτησης μεταδημότευσης, επισκεφτείτε την ενότητα (λόγο μεταδημότευσης) που σας αφορά και βρείτε τα δικαιολογητικά που θα χρειαστεί να έχετε ήδη συγκεντρωμένα, ώστε να τα ανεβάσετε στην πλατφόρμα!

[ 2 ] Όπου, μέσα στον Οδηγό, γίνεται λόγος για ανάγκη έκδοσης Υπεύθυνης Δήλωσής μας, η ΥΔ αυτή εκδίδεται ηλεκτρονικά, μέσω της πλατφόρμας gov.gr στον ακόλουθο σύνδεσμο:

https://www.gov.gr/ipiresies/polites-kai-kathemerinoteta/psephiaka- eggrapha-gov-gr/ekdose-upeuthunes-deloses

όπου συνδεόμαστε με τους προσωπικούς μας κωδικούς TaxisNet. Ανάλογα με την περίπτωση, θα βρείτε παρακάτω και το αντίστοιχο κειμενάκι που πρέπει να αντιγράψετε-επικολλήσετε στη φόρμα της ΥΔ, κάνοντας τις κατάλληλες προσαρμογές.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:

1.  ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥ portal του ΔΗΜΟΥ (σελ. 2 – 32)

  1.  Κοινά βήματα για όλους τους λόγους μεταδημότευσης ΠΛΗΝ του  λόγου Γ (λύση γάμου):

ΒΗΜΑ 1

Επισκεπτόμαστε την ηλεκτρονική διεύθυνση: https://politis.thessaloniki.gr

ΒΗΜΑ 2

Πατάμε “Είσοδος στην εφαρμογή”

και μετά «Συνέχεια»


ΒΗΜΑ 3

Βάζουμε το όνομα Χρήστη και τους προσωπικούς κωδικούς μας για το TaxisNet και πατάμε

“Σύνδεση»

Στην επόμενη σελίδα που εμφανίζεται πατάμε «Αποστολή» για να εξουσιοδοτήσουμε το Δήμο να χρησιμοποιήσει τα προσωπικά μας στοιχεία.

ΒΗΜΑ 4

Επιλέγουμε «Νέα Αίτηση»


ΒΗΜΑ 5

Κατεβαίνουμε στην ενότητα αιτήσεων υπό τον τίτλο «Δημοτολόγιο» και επιλέγουμε τη μία από τις τέσσερις εναλλακτικές βάσεις μεταδημότευσης που αναφέρονται στην αρχή του παρόντος Οδηγού:

Ό,τι κι αν επιλέξουμε, η σελίδα μας ενημερώνει ότι πρόκειται να μεταφερθούμε σε σύνδεσμο εκτός του Thessaloniki.gr. Πατάμε «Μετάβαση».


1.2  Διαφορετικά περαιτέρω βήματα ανά λόγο μεταδημότευσης (Α, Β, Γ, Δ):

Α. Μεταδημότευση λόγω συνεχούς διετούς κατοικίας

Μεταφερόμαστε στην ακόλουθη σελίδα. Ελέγχουμε ότι έχουμε ήδη κατεβασμένα στη συσκευή μας τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ανάλογα με την κατάστασή μας (βλ. παρακάτω, σελ. 12-14). Πατάμε «Είσοδος στην υπηρεσία».

Στη συνέχεια, ακολουθούν τα συνηθισμένα βήματα εισόδου – αυθεντικοποίησης χρηστών του gov.gr, όπως φαίνονται στις εικόνες. Στο παράδειγμα, λαμβάνουμε υπόψη τη σύνδεση μέσω προσωπικών κωδικών πρόσβασης του TaxisNet.

Αφότου συνδεθούμε επιτυχώς στο gov.gr, εμφανίζονται τα παρακάτω. Πατάμε «Νέα αίτηση».

Ελέγχουμε ότι τα στοιχεία μας είναι σωστά. Πατάμε «Συνέχεια».

Στη συνέχεια, οδηγούμαστε σε μια σελίδα που έχει προσυμπληρωμένα όλα τα προσωπικά στοιχεία μας. Προς τα κάτω βλέπουμε σε γκρι πλαίσιο τον Δήμο

στο Δημοτολόγιο του οποίου είμαστε γραμμένοι σήμερα, καθώς και τον αριθμό μερίδας μας (τα πεδία δεν είναι επεξεργάσιμα).

Ακριβώς από κάτω, στην ενότητα «Στοιχεία Κατοικίας», συμπληρώνουμε την ονομασία του Δήμου όπου κατοικούμε σήμερα και επιθυμούμε να μεταδημοτεύσουμε (Θεσσαλονίκης), καθώς και τα στοιχεία της (τρέχουσας) κατοικίας μας: οδό, αριθμό, Τ.Κ.

Τα στοιχεία διεύθυνσης κατοικίας πρέπει να ταυτίζονται με τα στοιχεία κατοικίας που αναγράφονται στα δικαιολογητικά που θα ανεβάσουμε στο σύστημα! (βλ. παρακάτω)

ΠΡΟΣΟΧΗ! ΔΕΝ μπορούμε να πατήσουμε «Συνέχεια» και να ολοκληρώσουμε την αίτηση εάν δεν συμπληρώσουμε όλα τα Στοιχεία Κατοικίας και δεν ανεβάσουμε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως φαίνεται παρακάτω!

Στην ενότητα «Δικαιολογητικά», πατώντας «Δείτε εδώ τα απαιτούμενα δικαιολογητικά», οδηγούμαστε στην ακόλουθη σελίδα: https://aitiseis- dhmoi.services.gov.gr/dikaiologitika-metadimotefsis/

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Η σελίδα αυτή δεν αναφέρει πλήρως τα δικαιολογητικά που απαιτούνται σε ελαφρώς διαφοροποιημένες περιπτώσεις! Για λόγους συνοχής, και προς αποφυγή αντιφατικών πληροφοριών, ακολουθεί μια πλήρης, επικαιροποιημένη λίστα δικαιολογητικών ανά περίπτωση, για την οποία έχουν ληφθεί υπόψη όχι μόνο οι πληροφορίες του gov.gr, αλλά και οι πιο πρόσφατες πληροφορίες του ίδιου του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Δικαιολογητικά που απαιτούνται στις           αιτήσεις για μεταδημότευση:

1)   Αποδεικτικά για τη Μεταδημότευση διετούς                          κατοικίας, εφόσον η κατοικία προκύπτει από Ε1 και λογαριασμούς ΔΕΚΟ:

1.α) Εάν η διεύθυνση κατοικίας μου αποδεικνύεται από το φορολογικό έντυπο Ε1, επισυνάπτω:

α) Αντίγραφα εντύπων φορολογίας εισοδήματος (έντυπα Ε1) των δύο τελευταίων ετών (2023 και 2024) και

β) μία πρόσφατη (έτους 2025) απόδειξη λογαριασμού Δ.Ε.Κ.Ο. (ηλεκτροδότησης, ύδρευσης, φυσικού αερίου, σταθερής τηλεφωνίας, κλπ), όπου να αναγράφεται η διεύθυνση κατοικίας που δηλώνω για τη μεταδημότευση

Δηλαδή: συνολικά τρία (3) έγγραφα.

1. β) Εάν η διεύθυνση κατοικίας μου δεν αποδεικνύεται από το φορολογικό έντυπο Ε1:

  • έναν (1) πρόσφατο (έτους 2025) λογαριασμό ΔΕΚΟ (σταθερής

τηλεφωνίας /ηλεκτροδότησης / ύδρευσης / φυσικού αερίου), και

  • δύο (2) ακόμα για τα δύο προηγούμενα έτη (2023 – τουλάχιστον δύο πλήρη έτη πριν την υποβολή της αίτησης μεταδημότευσης -, και 2024).

Δηλαδή: συνολικά τρία (3) έγγραφα.

2)   Κατοικώ στον Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά η ιδιότητά μου ως μόνιμου/-ης κατοίκου δεν μπορεί να αποδειχθεί πλήρως από τα παραπάνω δικαιολογητικά. Τι αποδεικτικά πρέπει να ανεβάσω;

Υπεύθυνη Δήλωσή μου (έκδοση μέσω gov.gr) που να απευθύνεται

«ΠΡΟΣ: ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» με το εξής κείμενο-περιεχόμενο (copy-paste και προσαρμογή) : Δηλώνω υπεύθυνα ότι η ιδιότητά μου ως μόνιμου/-ης κατοίκου του Δήμου Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να αποδειχθεί από τα φορολογικά έντυπα Ε1, ούτε από λογαριασμούς

ΔΕΚΟ στο όνομά μου, διότι ….  και αιτιολόγηση ως προς την αδυναμία αυτή.

Καθώς και τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

Πέντε (5) αποδείξεις λογαριασμών Δ.Ε.Κ.Ο. (ηλεκτροδότησης, ύδρευσης, φυσικού αερίου, σταθερής τηλεφωνίας, κλπ) στο όνομά μου, ως εξής:

  • Δύο αποδείξεις λογαριασμών Δ.Ε.Κ.Ο. που εκδόθηκαν προ διετίας στο όνομά μου
  • Δύο αποδείξεις λογαριασμών Δ.Ε.Κ.Ο. που εκδόθηκαν προ ενός έτους στο όνομά μου
  • Η πλέον πρόσφατη απόδειξη λογαριασμού Δ.Ε.Κ.Ο στο όνομά μου (όποτε και αν εκδόθηκε)

και αντίγραφο πρόσφατου εντύπου Ε1 φορολογικής δήλωσης.

Δηλαδή: συνολικά επτά (7) έγγραφα.

3)   Δεν τελώ σε γάμο / σύμφωνο συμβίωσης, διαμένω στην κύρια κατοικία των γονιών μου, και τα παραπάνω δικαιολογητικά (λογαριασμοί ΔΕΚΟ) δεν εκδίδονται στο όνομά μου. Τι αποδεικτικά πρέπει να ανεβάσω;

  • Αντίγραφα εντύπων φορολογίας εισοδήματος (Ε1) δύο τελευταίων ετών (2023 και 2024) δικά μου, όπου να δηλώνω τη συγκεκριμένη διεύθυνση κατοικίας εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης.
  • Αντίγραφα εντύπων φορολογίας εισοδήματος (Ε1) δύο τελευταίων ετών (2023 και 2024) των γονέων μου (ή : του γονέα με τον οποίον κατοικώ), εκ των οποίων να προκύπτει ότι είμαι προστατευόμενο μέλος ή φιλοξενούμενος/-η.
  • Υπεύθυνη δήλωσή μου (έκδοση μέσω gov.gr) «ΠΡΟΣ: ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» με το εξής κείμενο-περιεχόμενο (copy-paste και προσαρμογή) : Δηλώνω υπεύθυνα ότι κατοικώ μαζί με τους γονείς μου

… (ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΓΟΝΕΩΝ, ή ενός γονέα, κατά περίπτωση), στη

διεύθυνση … (διεύθυνση κατοικίας).. εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Δηλαδή: συνολικά επτά (7) έγγραφα (ή πέντε, εάν κατοικώ μόνο με τον έναν γονέα μου).

  • Θέλω να μεταδημοτεύσω μαζί με ανήλικο/-α παιδί/-ιά, μόνο εγώ, χωρίς τον/την σύζυγο (ή: έτερο μέλος συμφώνου συμβίωσης). Χρειάζονται επιπλέον δικαιολογητικά;

Πέρα από τα παραπάνω αποδεικτικά που αφορούν την διετή κατοικία στον Δήμο Θεσσαλονίκης, χρειάζεται να επισυνάψω οπωσδήποτε και έγγραφη συναίνεση του έτερου γονέα.

Η συναίνεση αυτή δίνεται από τον έτερο γονέα με μορφή ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης που εκδίδεται μέσω gov.gr, η οποία πρέπει να απευθύνεται «ΠΡΟΣ: ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» και πρέπει να έχει το ακόλουθο περιεχόμενο (copy-paste και επεξεργασία του παρακάτω κειμένου):

Έλαβα γνώση και συναινώ να μεταδημοτεύσει/-ουν το/τα ανήλικο/ανήλικα παιδί/παιδιά μου (ονοματεπώνυμο/-α παιδιού/παιδιών) στο Δήμο (όνομα Δήμου) με τον/την σύζυγό μου/μέλος συμφώνου συμβίωσης (ονοματεπώνυμο συζύγου /μέλους συμφώνου συμβίωσης).

Εξαιρετικές περιπτώσεις:

  • Εάν ο γάμος / το σύμφωνο συμβίωσης έχει λυθεί με οποιονδήποτε τρόπο (δικαστική απόφαση, συμβολαιογραφική πράξη, ή θάνατο του άλλου γονέα – συζύγου/μέλους του συμφώνου συμβίωσης), επισυνάπτουμε μία επιπλέον υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα περιγράφουμε την πληροφορία της λύσης γάμου/συμφώνου συμβίωσης ή της χηρείας.
  • Για οποιαδήποτε πληροφορία σχετική με τα ανήλικα τέκνα, όπως λύση γάμου / συμφώνου συμβίωσης, επιμέλεια, απώλεια γονικής μέριμνας κλπ, επισυνάπτουμε δικαστική απόφαση ή συμβολαιογραφικό έγγραφο, εφ’ όσον υφίσταται.

ΑΝΕΒΑΣΜΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ:

Για να ανεβάσουμε τα δικαιολογητικά που χρειάζονται με βάση την περίπτωσή μας, πατάμε

«Επιλογή αρχείου».

Επιλέγουμε από το παράθυρο που θα ανοίξει από τα αρχεία μας ένα από τα παραπάνω δικαιολογητικά, και στη συνέχεια πατάμε (στο νέο αυτό παράθυρο που άνοιξε) «Άνοιγμα».

Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία όσες φορές χρειαστεί, μέχρι να ανεβάσουμε όσα δικαιολογητικά απαιτούνται για την περίπτωσή μας σύμφωνα με τις παραπάνω οδηγίες!

Β. Μεταδημότευση λόγω γάμου *

[ * αφορά και το σύμφωνο συμβίωσης ]

Είτε συνδεθούμε μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δήμου Θεσσαλονίκης, είτε όχι, η μεταδημότευση λόγω γάμου δεν είναι εφικτή μέσω της πλατφόρμας αυτής, αλλά πρέπει είτε να κλείσουμε ψηφιακό ραντεβού στο myKEPlive, όπου θα γίνει τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο ΚΕΠ, είτε να ακολουθήσουμε τη μη ψηφιακή διαδικασία στον Δήμο ή σε φυσικό κατάστημα ΚΕΠ (βλ. τέλος Οδηγού).

Μπορούμε  να  παρακάμψουμε  τη  διαδικασία  κοινών  βημάτων  (σελ.  2-4)  στο

politis.thessaloniki.gr και να χρησιμοποιήσουμε απευθείας τον ακόλουθο σύνδεσμο:

https://www.gov.gr/ipiresies/oikogeneia/oikogeneiake-katastase/metademoteuse- suzugon-otan-o-enas-einai-ede-demotes

Πατάμε έναν από τους δύο υπερσυνδέσμους – υπογραμμισμένες φράσεις (ψηφιακό ραντεβού στο myKEPlive ή Είσοδος στο myKEPlive) και οδηγούμαστε στην ακόλουθη σελίδα. Πατάμε «Είσοδος στην υπηρεσία».

Στη συνέχεια, οδηγούμαστε στη σελίδα καταχώρισης κωδικών TaxisNet.

Αμέσως παρακάτω, με το που συνδεθούμε επιτυχώς μέσω κωδικών TaxisNet, εμφανίζεται η ακόλουθη σελίδα.

Στη στήλη αριστερά, επιλέγουμε «2. Υποβολή Αίτησης», και επιλέγουμε από τη λίστα τη θεματική ενότητα «Οικογένεια».

Στη συνέχεια πατάμε «Επιλογή»:


Με το που επιλέξουμε τη θεματική «Οικογένεια», εμφανίζονται παρακάτω τα ακόλουθα πεδία:

  1. Επιλέγουμε ημερομηνία και ώρα για το ραντεβού (τηλεδιάσκεψη), η διάρκεια του οποίου εκτιμάται σε (έως) 20 λεπτά. Ενδεικτικά στο παράδειγμα έχει επιλεγεί η ώρα 11:00 π.μ. της 17.07.2025.
  • Συμπληρώνουμε τα απαιτούμενα προσωπικά μας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, e-mail, διεύθυνση κατοικίας, αριθμό κινητού τηλεφώνου), καθώς και
  • τη διαδικασία που μας αφορά. Στη λίστα «Πρόσθετων Πληροφοριών», επιλέγουμε «Μεταδημότευση συζύγων όταν ο άλλος είναι ήδη δημότης».


  • Επιλέγουμε πώς θέλουμε να λάβουμε απάντηση στο αίτημά μας

(ασφαλέστερη επιλογή: μέσω e-mail):

  • Κάτω-κάτω στην ίδια σελίδα, «τικάρουμε» το κουτάκι – υπεύθυνη δήλωση περί ορθότητας προσωπικών δεδομένων κλπ, και πατάμε «Κράτηση».


Με το που η κράτηση ολοκληρωθεί, λαμβάνουμε μήνυμα στο e-mail που έχουμε δηλώσει με τα στοιχεία (ημερομηνία & ώρα) του ραντεβού.

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, κατά το ραντεβούτηλεδιάσκεψη με υπάλληλο του ΚΕΠ, πρέπει να γνωρίζουμε και να αναφέρουμε: α) την ακριβή ημερομηνία του γάμου, β) τον Δήμο όπου τελέστηκε ο γάμος, γ) τα ακριβή στοιχεία των συζύγων. Αντίστοιχα, στην περίπτωση συμφώνου συμβίωσης, χρειάζεται η ημερομηνία τέλεσης του συμφώνου συμβίωσης και ο Δήμος τέλεσης

Εάν έχουμε αμφιβολία, όλα τα κρίσιμα στοιχεία προκύπτουν με ασφάλεια από την αντίστοιχη Ληξιαρχική Πράξη (Γάμου ή Συμφώνου Συμβίωσης).

Γ. Μεταδημότευση λόγω λύσης γάμου*

[ * αφορά και τη λύση συμφώνου συμβίωσης ]

Η μεταδημότευση λόγω λύσης γάμου επιτρέπει σε έναν σύζυγο να επιστρέψει στην προηγούμενη δημοτικότητά του, πριν από το γάμο.

Εδώ εξετάζουμε την περίπτωση ατόμου που ήταν, πριν το γάμο του, δημότης/-ισσα του Δήμου Θεσσαλονίκης, στο μεταξύ ο γάμος έχει λυθεί, και το άτομο αυτό επιθυμεί να μεταδημοτεύσει – επιστρέψει στον Δήμο Θεσσαλονίκης, εφόσον ήταν εκεί εγγεγραμμένο ως δημότης/-ισσα πριν τον γάμο.

Δυστυχώς, στο portal του Δήμου δεν υφίσταται ως επιλογή ο συγκεκριμένος λόγος μεταδημότευσης, ούτε παρέχονται επαρκείς χρήσιμες πληροφορίες, πέραν των ακόλουθων που βρίσκονται διαθέσιμες σε αυτή τη διεύθυνση.

Και οι οποίες αναφέρουν ότι απαιτείται:

  • Αίτηση του ενήλικου πολίτη (σχετικό έντυπο υπάρχει στο Τμήμα Δημοτολογίου της Διεύθυνσης Μητρώου Πολιτών) αυτοπροσώπως με την επίδειξη της αστυνομικής ταυτότητας ή παρέχοντας σε τρίτο πρόσωπο εξουσιοδότηση με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής από την Αστυνομία, Κ.Ε.Π, ή Δημόσια Αρχή, με την οποία αιτείται τη μεταδημότευσή του. [Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται η προϋπόθεση της διετούς κατοικίας, παρά μόνο η αίτηση του/της πρώην συζύγου, λόγω λύσης γάμου, για να αποκτήσει τη δημοτικότητα που είχε πριν τον γάμο].

Ελλείψει δυνατότητας υποβολής της αίτησης αυτής online, θα πρέπει να ακολουθηθεί αναγκαστικά η διαδικασία διαζώσης ή μέσω ΚΕΠ (βλ. τελευταίο κομμάτι του Οδηγού).

Για την έγκριση της αίτησης, ενδέχεται να ζητηθεί πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης που να αποδεικνύει τη λύση του γάμου (ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν το αναφέρει ρητά, αλλά άλλοι Δήμοι της χώρας το απαιτούν).

Τέλος, εάν το άτομο που ζητάει τη μεταδημότευση-επιστροφή στον Δήμο Θεσσαλονίκης λόγω λύσης του γάμου του έχει ανήλικο παιδί/-ιά, πρέπει μαζί με την αίτηση να υποβάλει και έγγραφη συναίνεση του έτερου γονέα.

Η συναίνεση αυτή δίνεται από τον έτερο γονέα με μορφή ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης που εκδίδεται μέσω gov.gr, η οποία πρέπει να απευθύνεται «ΠΡΟΣ: ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» και πρέπει να έχει το ακόλουθο περιεχόμενο (copy-paste και επεξεργασία του παρακάτω κειμένου) :

«Έλαβα γνώση και συναινώ να μεταδημοτεύσει/-ουν το/τα ανήλικο/ανήλικα παιδί/παιδιά μου (ονοματεπώνυμο/-α παιδιού/παιδιών) στο Δήμο (όνομα Δήμου) με τον/την πρώην σύζυγό μου/ πρώην μέλος συμφώνου συμβίωσης (ονοματεπώνυμο πρώην συζύγου

/μέλους συμφώνου συμβίωσης).»

Δ. Μεταδημότευση λόγω ανάκτησης της αρχικής δημοτικότητας

Είτε συνδεθούμε μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δήμου Θεσσαλονίκης, είτε όχι, η μεταδημότευση λόγω ανάκτησης της αρχικής δημοτικότητας δεν είναι εφικτή μέσω της πλατφόρμας αυτής, αλλά γίνεται είτε μέσω gov.gr, είτε με ψηφιακό ραντεβού στο myKEPlive, όπου θα γίνει τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο ΚΕΠ, είτε να ακολουθήσουμε τη μη ψηφιακή διαδικασία στον Δήμο ή σε φυσικό κατάστημα ΚΕΠ (βλ. τέλος Οδηγού).

Μπορούμε  να  παρακάμψουμε  τη  διαδικασία  κοινών  βημάτων  (σελ.  2-4)  στο

politis.thessaloniki.gr και να χρησιμοποιήσουμε απευθείας τον ακόλουθο σύνδεσμο:

https://www.gov.gr/ipiresies/oikogeneia/oikogeneiake-katastase/metademoteuse- enelikou-gia-ten-anaktese-tes-arkhikes-tou-demotikotetas

Θα χρειαστούμε:

  • τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο TAXISnet
    • να γνωρίζουμε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης ήταν ο Δήμος αρχικής εγγραφής ο δικός μας ή ενός των γονέων μας
    • Εάν πρόκειται να μεταδημοτεύσουν μαζί μας και τα ανήλικα παιδιά μας, να επισυνάψουμε την συναίνεση του άλλου γονέα, με την μορφή ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης.

Δ.1. Διαδικασία μέσω gov.gr (χωρίς εμπλοκή Δήμου ή ΚΕΠ)

Όπως είμαστε στη σελίδα https://www.gov.gr/ipiresies/oikogeneia/oikogeneiake- katastase/metademoteuse-enelikou-gia-ten-anaktese-tes-arkhikes-tou- demotikotetas, πατάμε «Είσοδος στην υπηρεσία».

Στη συνέχεια, οδηγούμαστε στη σελίδα καταχώρισης κωδικών TaxisNet για ταυτοποίηση.

Μετά τη συμπλήρωση των κωδικών μας και τον έλεγχο των προσωπικών μας στοιχείων (για την επιβεβαίωσή τους, αποστέλλεται στον προσωπικό μας αριθμό κινητού τηλεφώνου SMS κωδικός, τον οποίον πρέπει να καταχωρίσουμε στη σελίδα του gov), εμφανίζεται η ακόλουθη σελίδα. Επιλέγουμε «Νέα αίτηση».

Μας ζητείται και πάλι επισκόπηση-επιβεβαίωση των προσωπικών στοιχείων μας ως εξής. Πατάμε «Συνέχεια».

Στη συνέχεια, οδηγούμαστε σε μια σελίδα που έχει προσυμπληρωμένα όλα τα προσωπικά στοιχεία μας. Προς τα κάτω βλέπουμε σε γκρι πλαίσιο τον Δήμο στο Δημοτολόγιο του οποίου είμαστε γραμμένοι σήμερα, καθώς και τον αριθμό μερίδας μας (τα πεδία δεν είναι επεξεργάσιμα).

Ακριβώς από κάτω, στην ενότητα «Επιλέξτε τον Δήμο που θέλετε να μεταδημοτεύσετε»:

  • επιλέγουμε από τη λίστα αριστερά «Θεσσαλονίκης» και επιθυμούμε να μεταδημοτεύσουμε (Θεσσαλονίκης), ενώ
  • δεξιά επιλέγουμε το πρόσωπο του οποίου η αρχική δημοτικότητα είχε αποδοθεί στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Δηλαδή, αν εμείς ήμασταν κατά τη γέννησή μας δημότες/-ισσες Θεσσαλονίκης και θέλουμε να επανέλθουμε στο Δημοτολόγιο Θεσσαλονίκης, επιλέγουμε «κατά τη γέννησή μου», ενώ αν χρησιμοποιούμε ως βάση μεταδημότευσης το γεγονός ότι ένας εκ των γονιών μας είχε εγγραφεί κατά τη γέννησή του στον Δήμο Θεσσαλονίκης, επιλέγουμε αυτό.
  • Τέλος, «τικάρουμε» το κουτάκι μπροστά στο κειμενάκι με τον αστερίσκο ( * ) , που λέει: Δηλώνω υπεύθυνα ότι η χρήση της δυνατότητας μεταδημότευσης, προκειμένου να αποκτήσω την αρχική δημοτικότητα που είχα ο ίδιος ή οι γονείς μου, γίνεται από μέρους μου, για πρώτη φορά.

Όπως αναφέρεται και στο κάτω-κάτω μέρος της φόρμας, το μοναδικό δικαιολογητικό που χρειάζεται να επισυνάψουμε για τη συγκεκριμένη μεταδημότευση είναι, εφόσον έχουμε ανήλικο/-α παιδίιά, που επιθυμούμε να μεταδημοτεύσουν μαζί μας, υπεύθυνη δήλωση συναίνεσης έτερου γονέα.

Η συναίνεση αυτή δίνεται από τον έτερο γονέα με μορφή ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης που εκδίδεται μέσω gov.gr, η οποία πρέπει να απευθύνεται «ΠΡΟΣ: ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» και πρέπει να έχει το ακόλουθο περιεχόμενο (copy-paste και επεξεργασία του παρακάτω κειμένου) :

«Έλαβα γνώση και συναινώ να μεταδημοτεύσει/-ουν το/τα ανήλικο/ανήλικα παιδί/παιδιά μου (ονοματεπώνυμο/-α παιδιού/παιδιών) στο Δήμο (όνομα Δήμου) με τον/την σύζυγό

μου/ μέλος συμφώνου συμβίωσης (ονοματεπώνυμο συζύγου / μέλους συμφώνου συμβίωσης).»

Ακολουθούν οι δύο εναλλακτικές ψηφιακές διαδικασίες:

Δ.1. Διαδικασία μέσω gov.gr (χωρίς εμπλοκή Δήμου ή ΚΕΠ)

Μπαίνουμε           στο           MyKEPlive:                          https://www.gov.gr/ipiresies/polites-kai- kathemerinoteta/ex-apostaseos-exuperetese-politon/exuperetese-me-telediaskepse- apo-kentro-exupereteses-politon-kep

Πατάμε «Είσοδος στην υπηρεσία».

Στη συνέχεια, οδηγούμαστε στη σελίδα καταχώρισης κωδικών TaxisNet.

Αμέσως παρακάτω, με το  που συνδεθούμε επιτυχώς μέσω κωδικών TaxisNet, εμφανίζεται η ακόλουθη σελίδα.

Στη στήλη αριστερά, επιλέγουμε «2. Υποβολή Αίτησης», και επιλέγουμε από τη λίστα τη θεματική ενότητα «Οικογένεια».

Στη συνέχεια πατάμε «Επιλογή»:


Με το που επιλέξουμε τη θεματική «Οικογένεια», εμφανίζονται παρακάτω τα ακόλουθα πεδία:

  1. Επιλέγουμε ημερομηνία και ώρα για το ραντεβού (τηλεδιάσκεψη), η διάρκεια του οποίου εκτιμάται σε (έως) 20 λεπτά. Ενδεικτικά στο παράδειγμα έχει επιλεγεί η ώρα 11:00 π.μ. της 17.07.2025.
  • Συμπληρώνουμε τα απαιτούμενα προσωπικά μας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, e-mail, διεύθυνση κατοικίας, αριθμό κινητού τηλεφώνου), καθώς και
  • τη διαδικασία που μας αφορά. Στη λίστα «Πρόσθετων Πληροφοριών», επιλέγουμε «Μεταδημότευση ενηλίκου για την ανάκτηση της αρχικής δημοτικότητας που είχε ο ίδιος ή οι γονείς του».


  • Επιλέγουμε πώς θέλουμε να λάβουμε απάντηση στο αίτημά μας

(ασφαλέστερη επιλογή: μέσω e-mail):

  • Κάτω-κάτω στην ίδια σελίδα, «τικάρουμε» το κουτάκι – υπεύθυνη δήλωση περί ορθότητας προσωπικών δεδομένων κλπ, και πατάμε «Κράτηση».


Με το που η κράτηση ολοκληρωθεί, λαμβάνουμε μήνυμα στο e-mail που έχουμε δηλώσει με τα στοιχεία (ημερομηνία & ώρα) του ραντεβού.

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω (σελ. 24), κατά το ραντεβούτηλεδιάσκεψη με υπάλληλο του ΚΕΠ, πρέπει να γνωρίζουμε και να αναφέρουμε: ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης ήταν ο Δήμος αρχικής εγγραφής ο δικός μας ή ενός των γονέων μας (και ποιου), και εάν πρόκειται να μεταδημοτεύσουν μαζί μας και τα ανήλικα παιδιά μας, να είμαστε σε θέση να αποστείλουμε την έγγραφη συναίνεση του άλλου γονέα, με την μορφή ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης.

  • Εναλλακτικά (όχι διαδικτυακά) : Αυτοπροσώπως ή μέσω εξουσιοδοτημένου προσώπου, στο Δημαρχικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης ή ΚΕΠ

Πώς;

  • Για αυτοπρόσωπη εξυπηρέτηση: το ενδιαφερόμενο πρόσωπο να έχει μαζί του έγγραφο ταυτοποίησης (δελτίο αστυνομικής ταυτότητας / υπηρεσιακή ταυτότητα, διαβατήριο)
  • Για εξυπηρέτηση μέσω εξουσιοδοτούμενου προσώπου: το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο να έχει ειδική έγγραφη εξουσιοδότηση από το πρόσωπο που επιθυμεί να μεταδημοτεύσει (θεωρημένη μέσω gov.gr ή ΚΕΠ). Το κείμενο της εξουσιοδότησης πρέπει να αναφέρει ρητά ποιο άτομο εξουσιοδοτούμε και για ποιον σκοπό («Εξουσιοδοτώ τον/την      να υποβάλει στο όνομα και για λογαριασμό μου στο Τμήμα Δημοτολογίου του Δήμου Θεσσαλονίκης αίτηση μεταδημότευσής μου στον Δήμο Θεσσαλονίκης λόγω…. [λόγος Α, Β, Γ ή Δ], συνυποβάλλοντας τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έγγραφα.»)

Πού;

  • Στο Τμήμα Δημοτολογίου της Διεύθυνσης Μητρώου Πολιτών, που εδρεύει στο Δημαρχιακό Μέγαρο επί της οδού Βασιλέως Γεωργίου Α’ 1, ΤΚ 54640,

Θεσσαλονίκη, 1ος όροφος, τηλ. 2313 317430, 2313 317432, 2313 317438

ή

  • σε οποιοδήποτε Κ.Ε.Π. της χώρας.
    Για την εξυπηρέτηση στον Δήμο Θεσσαλονίκης, η αίτηση – υπεύθυνη δήλωση συμπληρώνεται και υπογράφεται αυτοπροσώπως!

Συγκεκριμένα, υποβάλλεται ΑίτησηΥπεύθυνη Δήλωση ενήλικα πολίτη, με την οποία αιτείται τη μεταδημότευσή του/της στον Δήμο Θεσσαλονίκης και δηλώνει την αστική του κατάσταση (έγγαμος/-η, άγαμος/-η/όχι σε σύμφωνο συμβίωσης, διαζευγμένος/-η, χήρος/-α) καθώς και τον λόγο μεταδημότευσης (συνεχής από διετίας κατοικία του στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης / γάμος / λύση γάμου / ανάκτηση αρχικής δημοτικότητας).

Η ανωτέρω Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση υποβάλλεται αυτοπροσώπως με την επίδειξη της αστυνομικής ταυτότητας (ή παρέχοντας σε τρίτο πρόσωπο εξουσιοδότηση με επικυρωμένο το γνήσιο της υπογραφής του εξουσιοδοτούντος από την Αστυνομία, Κ.Ε.Π ή Δημόσια Αρχή – ή από το gov.gr). Σχετικό έντυπο υπάρχει στο Τμήμα Δημοτολογίου της Διεύθυνσης Μητρώου Πολιτών.

Με τι δικαιολογητικά;

  • Ό,τι αναφέρθηκε παραπάνω, στις αντίστοιχες ενότητες – λόγους μεταδημότευσης!