Το ν/σ για τις αναπτυξιακές εταιρείες των ΟΤΑ συνεχίζει στον δρόμο της ιδιωτικοποίησης

Το νέο νομοσχέδιο για τις αναπτυξιακές εταιρείες στους ΟΤΑ, εντάσσεται στο πλαίσιο της ίδιας πολιτικής που αφαιρεί συνεχώς αρμοδιότητες από τους ΟΤΑ για να τις εκχωρήσει σε ιδιώτες.

Στην ουσία πρόκειται για την υποβάθμιση, αν όχι την κατάργηση, των υπαρχόντων Τεχνικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης των Δήμων και την υποκατάστασή τους από τις Αναπτυξιακές εταιρείες ΟΤΑ. Ταυτόχρονα, τα κριτήρια των όποιων επενδύσεων (τοπικών και ευρύτερα) ταυτίζονται με τα συμφέροντα των ιδιωτικών εταιρειών, παρακάμπτοντας τις ανάγκες της κοινωνίας και μετατρέποντας τους Δήμους και τα Δημοτικά Συμβούλια σε διακοσμητικά όργανα.

Το πρόσχημα που χρησιμοποιείται είναι η μη τεχνική επάρκεια (αλήθεια, τι σημαίνει αυτό;) και η υποστελέχωση των υπηρεσιών, την οποία βέβαια καμιά κυβέρνηση βέβαια δεν φρόντισε να αντιμετωπίσει με προσλήψεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία 15 χρόνια περίπου δεν έχουν γίνει προσλήψεις επιστημονικού προσωπικού στους ΟΤΑ, την ίδια στιγμή που νέοι Έλληνες επιστήμονες οδηγούνται στη μετανάστευση στελεχώνοντας και δημόσιους οργανισμούς Ευρωπαϊκών κρατών.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι Αναπτυξιακές Εταιρείες θα αναλαμβάνουν την «σύναψη, εποπτεία και επίβλεψη δημοσιών μελετών και έργων των ΟΤΑ», αλλά και την τεχνική διοικητική υποστήριξη για θέματα τεχνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών δόμησης. Ταυτόχρονα για θέματα διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης οι Δήμοι θα μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με την ΕΕΤΑΑ, με το ανάλογο βέβαια κόστος. Είναι όμως οξύμωρο να προβλέπεται ότι η τελική διοικητική πράξη μπορεί να γίνεται από τον προϊστάμενο Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου ή από τον Δήμαρχο, μεταβιβάζοντας έτσι τις ουσιαστικές, αλλά και τις ποινικές ευθύνες που συχνά προκύπτουν, ξανά στους Δήμους (για τον Δήμαρχο ειδικά υπάρχει κώλυμα σχετικό με τη νομοθεσία Δημοσίων έργων).

Στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών θα μετέχουν περισσότεροι τους ενός ΟΤΑ, θα έχουν διάρθρωση με Γενική Διεύθυνση, επιμέρους Διευθύνσεις, Τμήματα κλπ., θα προσλαμβάνουν τακτικό, έκτακτο ή και μόνιμο προσωπικό που θα αποσπάται από τους οικείους φορείς. Ειδικά για το έκτακτο προσωπικό, προκύπτουν θέματα διαφάνειας και πελατειακών τακτικών κατά την διαδικασία προσλήψεων.

Η κυβέρνηση αντί να φροντίσει να πατάξει την γραφειοκρατία, την κακή νομοθεσία και πολυνομία, την αλλοπρόσαλλη οργάνωση των υπηρεσιών που λειτουργούν εις βάρος πολιτών και εργαζομένων, προτιμά το δρόμο της εκχώρησης αρμοδιοτήτων δημοσίου συμφέροντος σε ιδιώτες. Προφανής της στόχος είναι παράκαμψη και των εναπομεινάντων ελέγχων τήρησης της νομιμότητας, και η επιτάχυνση των επενδύσεων εις βάρος του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως εξάλλου γίνεται και με το έτερο Ν/Σ, αυτό για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των επιχειρήσεων.

Είναι αμφίβολο επίσης αν θα ωφεληθούν νέοι ελεύθεροι επαγγελματίες μηχανικοί ή αν τελικά μεγάλα εταιρικά σχήματα θα αναλάβουν την λειτουργία των διαδικασιών, δίνοντας μισθούς φτώχειας στους εργαζόμενους μηχανικούς.

Τελικά, η πολιτική εκχώρησης ουσιαστικών και παραγωγικών αρμοδιοτήτων των Δήμων, όπως καθαριότητα – ηλεκτροφωτισμός – τεχνικές υπηρεσίες – υπηρεσίες δόμησης – πράσινο κλπ, θα αυξήσει το κόστος λειτουργίας που τελικά θα επωμιστούν οι δημότες, θα υποβαθμίσει τον έλεγχο και την διαφάνεια, θα μετατρέψει τα Δημοτικά συμβούλια και τους Δημάρχους σε άβουλα όργανα τα οποία απλά θα δικαιολογούν αποφάσεις που θα έχουν ληφθεί αλλού.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *