Προτεραιότητες Προγράμματος

Δικαίωμα στη στέγη

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στη Θεσσαλονίκη είναι η εύρεση αξιοπρεπούς κατοικίας, που να αντιστοιχεί στις οικονομικές μας δυνατότητες. Ακριβά ενοίκια, φουσκωμένοι λογαριασμοί, αστρονομικές τιμές για αγορά κατοικίας – και στη γωνιά περιμένουν τα κοράκια με τους νέους πλειστηριασμούς.

Η κατοικία από δικαίωμα μετατρέπεται σε εμπόρευμα. Η πόλη από «γλυκιά φτωχομάνα» των λαϊκών τάξεων και «φοιτητούπολη», μετατρέπεται με γρήγορους ρυθμούς σε τουριστικό προϊόν και σε πεδίο κερδοφόρων επενδύσεων, ξένων με τις ανάγκες μας. Όλο και περισσότερα σπίτια μπαίνουν στο Airbnb, παρασέρνοντας προς τα πάνω όλα τα νοίκια, ενώ χιλιάδες άλλες κατοικίες μένουν κενές.

Μπορεί να κάνει κάτι ο Δήμος γι’ αυτό; Η απάντησή είναι μπορεί, αλλά δεν θέλει, καθώς η διοίκηση Ζέρβα και όσοι την στηρίζουν καταψήφισαν την πρόταση της Πόλης Ανάποδα στο Δημοτικό Συμβούλιο για:

  • Περιορισμό των ακινήτων που μισθώνονται με βραχυχρόνια μίσθωση, μέσω της ενεργοποίησης των τοπικών περιορισμών που προβλέπει ο νόμος.
  • Αξιοποίηση των κενών κτιρίων και διαμερισμάτων, με πρώτα όσα είναι ιδιοκτησία του Δήμου ή κρατικά, για παροχή προσβάσιμης, κοινωνικής κατοικίας, με χαμηλό ενοίκιο, ή δωρεάν για τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Επιπλέον διεκδικούμε:

  • Επαναλειτουργία του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, για να παρέχει κατοικίες στους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες έξω από τη λογική του κέρδους και να συγκρατηθούν οι τιμές αγοράς και ενοικίων.
  • Προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμό για να μην μεγαλώσει κι άλλο το πρόβλημα της αστεγίας. 

_____________________________

Αγώνες για ελεύθερους, δημόσιους χώρους

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί μια από τις ευρωπαϊκές πόλεις με το μικρότερο ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο. Η έλλειψη πρασίνου συμβάλλει στην επιβάρυνση της δημόσιας υγείας  (ατμοσφαιρική ρύπανση, ηχορύπανση), στην έκθεση της πόλης σε κινδύνους λόγω της κλιματικής κρίσης, όπως πλημμύρες και καύσωνες, καθώς και σε πολύ υψηλή κατανάλωση ενέργειας.

Απέναντι σ’ αυτό το διαρκές έγκλημα, η δημοτική αρχή όχι μόνο δεν έχει κανένα σοβαρό σχέδιο ενίσχυσης του πρασίνου, αλλά αντίθετα σχεδιάζει να καταστρέψει και τις λίγες δυνατότητες που μας έχουν απομείνει για να αντιστρέψουμε την κατάσταση.

Η Πόλη Ανάποδα μαζί με τις Πρωτοβουλίες Κατοίκων στις γειτονιές διεκδικούμε:

  • Η ΔΕΘ να μετεγκατασταθεί εκτός πόλης και στην θέση της να γίνει μητροπολιτικό πάρκο υψηλού πρασίνου.
  • Τα αδόμητα οικόπεδα που βρίσκονται σε πυκνοκατοικημένες περιοχές (όπως στα Τροχιοδρομικά, Χαριλάου) ή σε περιοχές κοντά σε δάσος και ρέματα (όπως στο Κρυονέρι) να αποδοθούν στους κατοίκους ως χώροι πρασίνου, εκπαίδευσης, αθλητισμού και πολιτισμού. 
  • Η Πλατεία Ελευθερίας να γίνει χώρος πρασίνου και ιστορικής μνήμης. 
  • Τα πρώην στρατόπεδα να μετατραπούν σε πάρκα πρασίνου με την ενεργή εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών.
  • Να σταματήσουν οι καταστρεπτικές καρατομήσεις των αστικών δέντρων και να φυτευτούν νέα, ξεκινώντας από τις χιλιάδες άδειες δενδροδόχους. 


_____________________________

Δημόσια μετακίνηση για όλους και όλες

Η μετακίνηση είναι θεμελιώδες κοινωνικό δικαίωμα, ειδικά στις συνθήκες των σύγχρονων μεγαλουπόλεων. Κάθε περιορισμός του δικαιώματος στη μετακίνηση αποτελεί μια μορφή κοινωνικού αποκλεισμού. Αυτό τον αποκλεισμό τον βιώνουμε καθημερινά όλες και όλοι μας στους δρόμους της Θεσσαλονίκης: οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι ανεπαρκέστατες, η ποδηλατοκίνηση μοιάζει παιχνίδι με τον κίνδυνο, η προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρία πρακτικά ανύπαρκτη, τα πεζοδρόμια κατειλημμένα από τραπεζοκαθίσματα, το πάρκινγκ (ακριβό) λαχείο.

Κεντρική μας θέση είναι η ενίσχυση της δημόσιας μετακίνησης εις βάρος της ιδιωτικής, η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και του ποδηλάτου και ο περιορισμός των ΙΧ. Συγκεκριμένα, αγωνιζόμαστε για:

  • τον δημόσιο χαρακτήρα του ΟΑΣΘ, ως ενιαίου δημόσιου φορέα υπό κρατική ιδιοκτησία, με τη συμμετοχή των Δήμων και με κοινωνικό έλεγχο,
  • τη διεύρυνση του μέτρου των δωρεάν μετακινήσεων,
  • την ενίσχυση όλων των γραμμών με περισσότερα δρομολόγια και την επέκταση ωραρίου μέχρι και τη νύχτα,
  • την απόκτηση από τον ΟΑΣΘ επαρκούς αριθμού νέων, ασφαλών, αξιόπιστων και φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων, σύμφωνα με τις ανάγκες της πόλης,
  • αποκλειστικές, προστατευμένες λωρίδες για την κίνηση λεωφορείων σε όλες τις κεντρικές οδούς,
  • την κατασκευή ασφαλούς και πλήρους δικτύου ποδηλατοδρόμων,
  • την προσβασιμότητα για τα ΑμεΑ παντού, σε κτίρια και πεζοδρόμια,
  • τον έλεγχο και περιορισμό του πάρκινγκ εντός του αστικού ιστού, και ιδιαίτερα του κέντρου
  • την κατασκευή πάρκινγκ στην περιφέρεια του Δήμου, έξω από τον αστικό ιστό

_____________________________

Μείωση και βιώσιμη διαχείριση απορριμμάτων

Τα ποσοστά ανακύκλωσης στον Δήμο Θεσσαλονίκης (< 20%) είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη (50% κατά μέσο όρο). Η λεγόμενη «ενεργειακή αξιοποίηση» των απορριμμάτων, δηλαδή η καύση, θα γίνεται είτε σε εργοστάσια που θα κατασκευαστούν γι’ αυτόν τον σκοπό από ιδιωτικές επιχειρήσεις, είτε σε υφιστάμενες ενεργοβόρες βιομηχανίες (όπως οι τσιμεντοβιομηχανίες), με δραματικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων.

Γι’ αυτό λέμε:

  • ΟΧΙ στα εργοστάσια καύσης απορριμμάτων και στις χωματερές – ΧΥΤΑ
  • ΝΑΙ στην αποκεντρωμένη, ανά Δήμο, διαχείριση με ενεργή συμμετοχή των πολιτών
  • ΝΑΙ στη μείωση του όγκου των απορριμμάτων με δραστικό περιορισμό των συσκευασιών και ταυτόχρονη εξοικονόμηση φυσικών και ενεργειακών πόρων
  • ΝΑΙ στην επαναχρησιμοποίηση, διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση και κομποστοποίηση των απορριμμάτων.
  • ΝΑΙ σε δίκαια και αναλογικά τέλη καθαριότητας, που θα ρίχνουν το βάρος στις επιχειρήσεις που παράγουν απορρίμματα και όχι στις κατοικίες.