Με έκπληξη μάθαμε πριν λίγες μέρες ότι η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) Αν. Θεσσαλονίκης εισηγείται, με έγγραφό της προς τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Θεσσαλονίκης, τη συγχώνευση του 4ου και 17ου Λυκείου με έδρα το 4ο ΓΕΛ, του 13ου και 4ου Γυμνασίου με έδρα το 13ο Γυμνάσιο, καθώς και του 30ού και 12ου Γυμνασίου με έδρα το 12ο Γυμνάσιο, όλα σχολεία του δήμου μας.
Θεωρούμε απαράδεκτη μια τέτοια μεθόδευση, η οποία μάλιστα επιχειρήθηκε να γίνει τελείως εν κρυπτώ, όχι απλά χωρίς καμία διαβούλευση με τις σχολικές κοινότητες (εκπαιδευτικοί, γονείς-κηδεμόνες, μαθητές/τριες) των εν λόγω σχολικών μονάδων, αλλά χωρίς καν αυτές να ενημερωθούν επίσημα για τις προτεινόμενες συγχωνεύσεις. Και μάλιστα να ζητείται γνωμοδότηση της απερχόμενης Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας -και στη συνέχεια παραπομπή του θέματος στο απερχόμενο Δημοτικό Συμβούλιο- σε σχεδόν νεκρό για τα δημοτικά πράγματα χρόνο: ένα μήνα μετά τις δημοτικές εκλογές και λίγες εβδομάδες πριν την ορκωμοσία του νέου Δημοτικού Συμβουλίου και της νέας δημοτικής αρχής.
Κι όλα αυτά όταν κάποια από τα υπό συγχώνευση σχολεία, με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις το 30ό Γυμνάσιο που βρίσκεται στα Ξυλάδικα, δίπλα στη δυτική είσοδο της πόλης, και το 12ο που βρίσκεται στην Ξηροκρήνη, λειτουργούν σε υποβαθμισμένες περιοχές ή/και εξυπηρετούν παιδιά που προέρχονται από οικογένειες που ανήκουν σε φτωχές και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (Ρομά, μετανάστες, παλιννοστούντες κ.α.), αποτελώντας πυρήνες στήριξης και κοινωνικοποίησης για αυτά. Αντί λοιπόν τα σχολεία αυτά να ενισχυθούν με υποδομές και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ενισχυτική διδασκαλία, τμήματα ένταξης), αφέθηκαν στην τύχη τους να παλεύουν με πολυπληθή τμήματα, αποδυναμωμένα από διδακτικό προσωπικό το οποίο υποχρεώνεται να μετακινείται σε 3 και 4 σχολεία (είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 30ό Γυμνάσιο πέρυσι είχε έξι τμήματα, φέτος υποχρεώθηκε να έχει τρία, αλλά πολύ μεγάλα ως προς τον αριθμό των μαθητών).
Στην εξωφρενική εισήγησή της μάλιστα, εκτός των άλλων, η ΔΔΕ εκτιμά ότι είναι μικρή η απόσταση των 1,9 χιλιομέτρων που θα διανύουν οι μαθητές του 30ού Γυμνασίου μέσω της Μοναστηρίου και της Αγίων Πάντων (δρόμοι διπλής κατεύθυνσης και με ιδιαίτερα πυκνή κυκλοφορία) για να φτάσουν στο 12ο Γυμνάσιο που βρίσκεται επί της Κολωνιάρη στην Ξηροκρήνη! Φυσικά, παραλείπει να αναφέρει ότι υπάρχουν μαθητές/τριες που η κατοικία τους βρίσκεται ακόμη πιο μακριά, αλλά και ότι κάποιοι/ες από αυτούς θα πρέπει να διασχίζουν επίσης, εκτός από τη Μοναστηρίου και την Αγίων Πάντων, και τη Δυτική είσοδο και τη Γιαννιτσών. Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών που γνωρίζουν τον μαθητικό πληθυσμό του σχολείου, η μαθητική διαρροή θα είναι μεγάλη, καθώς πολλά παιδιά είναι πολύ πιθανό να διακόψουν τη φοίτησή τους σε περίπτωση συγχώνευσης με το 12ο.
Στην ίδια λογική κινείται η εισήγηση και για τα σχολεία της Χριστοπούλου (13ο Γ/σιο – 17ο ΓΕΛ) και της Συγγρού (4ο Γ/σιο – ΓΕΛ) των οποίων οι μαθητές/τριες (επίσης μεταναστευτικής καταγωγής πολλοί/ές από αυτούς/ές), χωρίς κανένα παιδαγωγικό όφελος, θα μετακινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις από τον τόπο κατοικίας τους για όλα τα χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσής τους. Τι νόημα έχει αυτή η άσκοπη και τελείως αντιπαιδαγωγική μετακίνηση των μαθητών, αφού η συγχώνευση των παραπάνω σχολείων ούτε εξοικονόμηση λειτουργικών εξόδων προσφέρει ούτε και λύνει κάποια στεγαστική ανάγκη; Ξεριζώνει μόνο τα παιδιά από το οικείο περιβάλλον του σχολείου και της γειτονιάς τους, τα αναγκάζει να μετακινούνται σε μεγαλύτερες αποστάσεις μέσα στο ήδη επιβαρυμένο αστικό περιβάλλον και ανατρέπει όλον τον οικογενειακό προγραμματισμό.
Είναι προφανές ότι η πρόταση για αυτές τις τρεις συγχωνεύσεις κινείται στα πλαίσια της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής για την παιδεία. Στόχος για άλλη μια φορά η «μείωση του κόστους» με τη διαμόρφωση τεχνητού πλεονάσματος εκπαιδευτικών, με τη δημιουργία μεγάλων τμημάτων στα ανώτατα όρια, με την κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών, με τη μείωση διορισμών ή προσλήψεων αναπληρωτών. Κι ακόμη, με την παραπέρα προώθηση του νέου, κατηγοριοποιημένου μέσω της αυτοαξιολόγησης, σχολείου που χρειάζεται πολυδύναμες σχολικές μονάδες για να μπορούν να προσελκύουν χορηγούς και γενικά να λειτουργεί το σχολείο ως αυτόνομη σχολική μονάδα, έχοντας η ίδια την ευθύνη για τα οικονομικά και το πρόγραμμά της.
Καταδικάζουμε λοιπόν απερίφραστα την προσπάθεια συγχώνευσης του 4ου και 17ου Λυκείου, 13ου και 4ου Γυμνασίου καθώς και του 30ού και 12ου Γυμνασίου, αλλά και κάθε άλλου σχολείου πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή μας!
Καλούμε τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης, τόσο το απερχόμενο όσο και το επερχόμενο, να απορρίψουν τις προτεινόμενες συγχωνεύσεις. Επιπλέον, τους καλούμε, πέρα από την αυτονόητη απόρριψη της εισήγησης της ΔΔΕ, να καταστήσουν, όσο πιο δυναμικά χρειάζεται, σαφές στο Υπουργείο Παιδείας, που έχει τον τελικό λόγο, ότι δεν θα δεχτούν καμία συγχώνευση στον Δήμο μας.
Απαιτούμε:
- Σχολεία σύγχρονα, ασφαλή, με όλους τους βοηθητικούς χώρους και τις απαραίτητες υποδομές!
- Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα!
- Διορισμό όλων των απαραίτητων εκπαιδευτικών ώστε τα σχολεία να λειτουργούν χωρίς κενά!
Στηρίζουμε όλες τις δράσεις των εμπλεκόμενων ΕΛΜΕ, των εκπαιδευτικών των σχολείων, των μαθητών/τριών και των γονέων-κηδεμόνων, με σκοπό την ακύρωση στην πράξη κάθε απόπειρας συγχώνευσης, ξεκινώντας από την παράσταση διαμαρτυρίας την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου στις 9 π.μ. στα γραφεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης (Σαπφούς 44).
Η Πόλη Ανάποδα