Καλή σχολική χρονιά;

«Όλα είναι έτοιμα για το πρώτο κουδούνι», δήλωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, το πρωί της Πέμπτης 10 Σεπτεμβρίου, από σχολείο του Ευόσμου, προφανώς μιλώντας για τα σχολεία κάποιου παράλληλου σύμπαντος, καθώς το πρώτο κουδούνι σήμερα βρίσκει τα σχολεία μας με ελλείψεις σε όλα τα επίπεδα. Ελλείψεις που ούτως ή άλλως είναι απαράδεκτες, αλλά φέτος λόγω του covid-19 είναι πια και επικίνδυνες για την υγεία όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι εκπαιδευτικοί και τα συνδικάτα τους καταγγέλλουν ήδη ότι -όπως θα διαπιστώσουν από σήμερα επίσης οι γονείς και οι μαθητές- καμία κυβερνητική πρόνοια δεν υπήρξε για την τήρηση των ασφαλών αποστάσεων και τη λειτουργία τμημάτων με μικρότερο αριθμό μαθητών, ότι τα κενά σε εκπαιδευτικούς είναι ακόμη χιλιάδες, ότι δεν γίνεται καν λόγος για προληπτικούς ελέγχους σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, ότι το ΥΠΑΙΘ επιμένει στον συνωστισμό 25 και 27 παιδιών στα τμήματα, στη χρήση ακατάλληλων αιθουσών (υπόγεια, κοντέινερ, μικρές αίθουσες κ.ά.), στη μη έγκριση των ολιγομελών τμημάτων. 

Το Υπουργείο Παιδείας μάλιστα δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στην μοναδική -στην πραγματικότητα- υποχρέωση που ανέλαβε, να εφοδιάσει δηλαδή έγκαιρα και επαρκώς όλα τα σχολεία με μάσκες για τους μαθητές. Μάσκες που μαζί με το διαβόητο πλέον παγουρίνο έχουν αναχθεί στα μοναδικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Σήμερα μάλιστα διαπιστώθηκε σε πολλά σχολεία ότι το μέγεθός τους είναι για πρόσωπο ενηλίκου ή έστω εφήβου!

Είναι κάτι παραπάνω από αυτονόητο λοιπόν ότι συντασσόμαστε με τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος όχι μόνο για την ασφαλή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, αλλά και για την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης: μέχρι 15 μαθητές ανά τμήμα, μαζικοί διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών, γενναία αύξηση της χρηματοδότησης κοκ.

Θα θέλαμε όμως επιπλέον να σταθούμε σε δύο ζητήματα που άπτονται πιο άμεσα των αρμοδιοτήτων του Δήμου Θεσσαλονίκης σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, έτσι όπως έχουν εξελιχθεί το τελευταίο διάστημα μέχρι και τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου το βράδυ της Τετάρτης 9 Σεπτεμβρίου, κατά την οποία συζητήθηκαν εκτός ημερήσιας διάταξης. Πρόκειται για την καθαριότητα των σχολικών μονάδων και την υλοποίηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής στον δήμο μας.

 

Καθαριότητα σχολικών μονάδων

Σε μια χρονιά κατά την οποία η υγιεινή και η καθαριότητα των σχολικών μονάδων είναι ύψιστης σημασίας, οι καθαρίστριες και οι καθαριστές πήγαν στα περισσότερα σχολεία μόλις την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου, μία δηλαδή εργάσιμη ημέρα πριν την έναρξη των μαθημάτων, ενώ τα σχολεία έχουν υποδεχθεί τους εκπαιδευτικούς από την 1η Σεπτεμβρίου και η όποια καθαριότητα γινόταν ως τώρα επαφιόταν στους ίδιους και στις 50 μόνιμες καθαρίστριες που πήγαιναν εκ περιτροπής σε άλλα σχολεία καθημερινά.

Βασική αιτία της καθυστέρησης ήταν το γεγονός ότι το σχετικό ΦΕΚ δημοσιεύτηκε από την κυβέρνηση του «επιτελικού κράτους» μόλις στις 22 Αυγούστου, ενώ στη συνέχεια υπήρξαν μικροκαθυστερήσεις και από τη μεριά του δήμου μας. Κι όλα αυτά την ώρα που ο αρχικός σχεδιασμός μιλούσε για έναρξη μαθημάτων στις 7 Σεπτεμβρίου!

Η ασύγγνωστη αργοπορία όμως δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα· όπως παραδέχτηκε, μετά από επιμονή μας, και η αντιδήμαρχος παιδείας, ο αριθμός του προσωπικού που προσλήφθηκε δεν καλύπτει όλες τις ανάγκες των σχολικών μονάδων του Δήμου Θεσσαλονίκης, πράγμα που θα σημαίνει ότι εν καιρώ πανδημίας πολλά σχολεία δεν θα έχουν προσωπικό καθαριότητας όλες τις ώρες λειτουργίας τους. 

Επιπλέον, πρόκειται για προσλήψεις πλήρους απασχόλησης μεν ως επί το πλείστον, για ένα διδακτικό έτος δε, δεν υπάρχει δηλαδή μόνιμη σχέση εργασίας, παρότι το έργο που επιτελείται αποτελεί πάγια ανάγκη του δήμου. Πρόκειται δηλαδή για ένα καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας και ομηρίας αυτών των εργαζομένων, ενώ δεν λείπουν και εργαζόμενοι/ες που έχουν προσληφθεί για τρίωρη απασχόληση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφαλιστική τους κάλυψη.

Φέτος όμως είχαμε και τον ρατσιστικό αποκλεισμό των μεταναστών/τριών που δεν έχουν ούτε ελληνική ιθαγένεια ούτε κάποιο πιστοποιητικό ελληνομάθειας, παρότι μέχρι και την προηγούμενη χρονιά αρκετές/οί εργάζονταν για χρόνια στην καθαριότητα των σχολείων και ενώ τη φετινή χρονιά δεν πραγματοποιήθηκαν καν οι σχετικές εξετάσεις ελληνομάθειας. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια αιφνιδιαστική απόλυσή τους, βασισμένη σε μια ρατσιστική διάταξη, τη στιγμή μάλιστα που σχεδόν όλο το υπόλοιπο προσωπικό που εργαζόταν πέρυσι στην καθαριότητα των σχολείων με σύμβαση έργου επαναπροσλήφθηκε φέτος με σύμβαση πλήρους απασχόλησης.

Όλα τα παραπάνω τέθηκαν επίμονα με σειρά ερωτήσεων του εκπροσώπου μας στο δημοτικό συμβούλιο, Αντώνη Γαζάκη, προς την αντιδήμαρχο παιδείας. Όσες απαντήσεις λάβαμε προσπάθησαν απλώς να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα και να χρυσώσουν το χάπι της κυβερνητικής πολιτικής και πρακτικής στο ζήτημα. Είναι φανερό πως και σε αυτό το ζήτημα η διοίκηση Ζέρβα επιδιώκει να είναι το καλό παιδί της κυβέρνησης και ακολουθεί μια κατευναστική πολιτική απέναντί της αντί να γίνει διεκδικητική και -γιατί όχι;- δυσάρεστη, όπως είναι χρέος κάθε δημοτικής αρχής.

Απαιτούμε: 

– Να τροποποιηθεί άμεσα το ΦΕΚ 3485 / 22 -08 – 2020, με κατάργηση του προσόντος της Ελληνομάθειας, διασφαλίζοντας πως κανένας σχολικός καθαριστής/τρια δεν θα απολυθεί.

– Κανένας αποκλεισμός λόγω μη κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας.

– Να μονιμοποιηθούν όλοι οι εργαζόμενοι στη σχολική καθαριότητα, χωρίς όρους και προϋποθέσεις και να γίνουν νέες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών των σχολείων.

– Να τροποποιηθεί – αυξηθεί αποφασιστικά ΤΩΡΑ ο αριθμός των προσλήψεων, με βάση τις ανάγκες που προκύπτουν για 15 μαθητές ανά τμήμα και για πλήρη κάλυψη των αναγκών καθαριότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου.

 

Υλοποίηση δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής

Τόσο η παράταξή μας όσο και η υπόλοιπη αντιπολίτευση είχαμε επισημάνει από τη συνεδρίαση της 20ής Ιουλίου ότι ο τρόπος με τον οποίο επιδιώκει η διοίκηση του Δήμου να υλοποιήσει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή θα φέρει μύρια προβλήματα και μεγάλη αναστάτωση. Τότε η διοίκηση επέμεινε στις επιλογές της να αντιμετωπίσει την έλλειψη αιθουσών λόγω αυξημένων αναγκών με την εγκατάσταση kibo σε αυλές σχολικών μονάδων. Επαίρετο μάλιστα για την ταχύτητα με την οποία προχωρούσε τη λύση του ζητήματος. 

Μετά από μερικές εβδομάδες βέβαια μάθαμε ότι στις 11 Αυγούστου ζήτησε από την κυβέρνηση την εξαίρεση του δήμου από την υλοποίηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής για τη φετινή χρονιά. Το αίτημά της δεν ικανοποιήθηκε (γιατί άραγε;) και έτσι προχώρησε στη λύση των kibo, ο απαιτούμενος αριθμός των οποίων μέχρι και την Τετάρτη ήταν 26 και τα οποία σκοπεύει να τα εγκαταστήσει εντός σχολικών αυλών, στην 4η και 5η δημοτική κοινότητα όπου υπάρχουν αυξημένες ανάγκες. 

Σε πολλές περιπτώσεις αυτή η λύση θα οδηγήσει στον συνωστισμό (σε μια περίοδο κατά την οποία η τήρηση αποστάσεων είναι κεφαλαιώδους σημασίας) μεγάλου αριθμού μαθητών/τριών σε αυλές των οποίων το εμβαδόν θα έχει μικρύνει κι άλλο λόγω της εγκατάστασης των kibo, με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό. 

Όλα αυτά όμως σε κάθε περίπτωση θα συμβούν, αφού εγκατασταθούν τα kibo, καθώς μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε ο εργολάβος δεν τα έχει έτοιμα! Έτσι ο δήμος, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, αναζητά απεγνωσμένα να στοιβάξει μαθητές, νήπια και προνήπια σε εποχή πανδημίας οπουδήποτε εντός σχολικών κτιρίων υπάρχει γυμναστήριο, αίθουσα εκδηλώσεων ή άλλος τέτοιου είδους χώρος, κάνοντας πρόχειρες παρεμβάσεις, κατασκευές και διαχωρισμούς και να βαφτίσει στη συνέχεια τους χώρους αυτούς «σχολικές αίθουσες» την τελευταία στιγμή, μέχρι να εγκατασταθούν τα επίσης ακατάλληλα για παιδιά kibo. 

Δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή αν έχουν βρεθεί αυτοί οι χώροι και σε πόσα σχολεία, ούτε αν έχουν ξεκινήσει αυτές οι εργασίες, αλλά μέχρι και τη συνεδρίαση της προηγούμενης Τετάρτης αυτό δεν είχε συμβεί και αμφιβάλλουμε πολύ αν αυτό επετεύχθη μέχρι και σήμερα. Είναι φανερό λοιπόν ότι και με ευθύνη της διοίκησης του Δήμου επικρατεί ένα απέραντο μπάχαλο στο ζήτημα της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής, με γονείς και νήπια στον αέρα και με διαγραφόμενο στον ορίζοντα ένα ανεπαρκέστατο παιδαγωγικά και επισφαλέστατο υγειονομικά εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Όπως αναφέραμε και στο ζήτημα της καθαριότητας των σχολείων, δεν μπορεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης να λειτουργεί ως απλώς εντολοδόχος της κυβέρνησης και να εφαρμόζει αδιαμαρτύρητα όσα αυτή αποφασίζει προκειμένου να παρουσιάζεται μια μαγική εικόνα επίπλαστης κανονικότητας. 

Πρέπει να συνειδητοποιήσει αυτή η διοίκηση ότι έχει εκλεγεί για να υπηρετεί τα συμφέροντα όλων των δημοτών/ισσών και για να διεκδικεί, δυναμικά και δημόσια, όσα χρειάζονται για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των σχολείων. 

Και φυσικά πρέπει να διεκδικήσει γενναία χρηματοδότηση για την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων ώστε να αντιμετωπιστεί το συντομότερο το οξύτατο πρόβλημα σχολικής στέγης στον δήμο μας. 

Εμείς από τη μεριά μας, σε συνεργασία με τους φορείς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία (συλλόγους γονέων/κηδεμόνων, σωματεία εκπαιδευτικών, μαθητικές κοινότητες), θα είμαστε σε διαρκή εγρήγορση για να καταδεικνύουμε τα κενά, τα λάθη και τις παραλείψεις του δήμου στα σχολεία της ευθύνης του και να διεκδικούμε την εκπαίδευση που αξίζει κάθε παιδί!

Καλή -και υγιή- σχολική χρονιά λοιπόν.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *