Το τελευταίο διάστημα η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, χέρι-χέρι με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, προωθούν, ενόψει της ενεργειακής αναβάθμισης του συγκροτήματος των σχολείων στην περιοχή της Κλεάνθους στην Τούμπα, μια τελείως αιφνιδιαστική, απερίσκεπτη και πολύ προβληματική πρόταση.
Αυτό που σχεδιάζεται, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι σχετικές εργασίες στο συγκρότημα, είναι ουσιαστικά να διαλυθούν τρία από τα σχολεία του για μια περίοδο από ένα έως δύο χρόνια (στην καλύτερη των περιπτώσεων), και μαθητές και εκπαιδευτικοί να σκορπιστούν «προσωρινά» σε άλλα σχολεία της ευρύτερης περιοχής! Κι όλα αυτά χωρίς καμία διαβούλευση με την εκπαιδευτική κοινότητα που ενημερώθηκε σχεδόν «από σπόντα» στο παρά πέντε των διαδικασιών.
Η πρόταση αφορά το 2ο και 4ο Γυμνάσιο Τούμπας και το 20ό ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, που στεγάζονται στο κτίριο της οδού Κλεάνθους 30 στην Κάτω Τούμπα και έχουν 547 μαθητές συνολικά.
Ο σχεδιασμός για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου είχε ξεκινήσει από το 2013, ενώ το 2015 ξεκίνησε η διαδικασία σύνταξης της μελέτης. Παρόλα αυτά, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί έμαθαν για αυτά τα σχέδια μόλις λίγες μέρες πριν κλείσει η προθεσμία για το έργο!
Η μελέτη του Δήμου και του εργολάβου θέλει να προωθήσει την διασπορά είτε των μαθητών σε άλλα σχολεία, είτε ολόκληρων τάξεων σε άλλα σχολικά κτίρια. Αυτές οι σκέψεις αντιμετωπίζουν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς σαν απλούς αριθμούς που μπορούν να μετακινούνται από δω κι από εκεί προκειμένου να προχωρήσει το έργο.
Μια τέτοια απόφαση θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, με κυριότερα τα παρακάτω:
α) μετακίνηση των μαθητών σε σχολικά συγκροτήματα σε μεγάλη απόσταση από το σπίτι τους, και ως εκ τούτου πιθανή οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών,
β) διαρκής μετακίνηση των εκπαιδευτικών από σχολείο σε σχολείο για να διδάξουν σε διαφορετικές τάξεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το σχολικό πρόγραμμα και τα εργασιακά τους δικαιώματα,
γ) έλλειψη απαραίτητων αιθουσών για εργαστήρια, γραφεία και άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες,
δ) πιθανή σύμπτυξη τμημάτων που μπορεί να οδηγήσει σε τμήματα ακόμη και με 30 μαθητές,
ε) διάλυση της έννοιας της κοινότητας του σχολείου (δεκαπενταμελές, σύλλογος διδασκόντων κτλ.),
στ) κίνδυνος συρρίκνωσης του μαθητικού δυναμικού των εν λόγω σχολείων ή/και συγχώνευσής τους.
Κανένας προφανώς δεν είναι ενάντια στην ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων. Ίσα ίσα· τα σχολεία χρειάζονται αναβάθμιση και όσον αφορά το κτιριακό, τις υποδομές, τον εξοπλισμό, την επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού, κτλ. Προφανώς και θέλουμε σχολεία πράσινα, ανθρώπινα και αξιοπρεπή.
Όλα αυτά όμως πρέπει να γίνουν με έναν σχεδιασμό που θα έχει στο επίκεντρο τις ανάγκες όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας, και όχι τις ανάγκες και την ευκολία των εργολάβων και των τεχνοκρατών του Δήμου και του κράτους. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έρευνα που έκαναν οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων ανακάλυψαν πως σε αρκετά σχολεία σε όλη την Ελλάδα παρόμοια αναβάθμιση πραγματοποιήθηκε είτε παράλληλα με τις εργασίες του σχολείου είτε κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών. Γιατί δεν εφαρμόζεται μια τέτοια λύση και σε αυτή την περίπτωση;
Ως Πόλη Ανάποδα στεκόμαστε στο πλευρό των μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων και κηδεμόνων του σχολικού συγκροτήματος της οδού Κλεάνθους και θα συνεχίσουμε να παλεύουμε δίπλα τους, μέσα και έξω από το Δημοτικό Συμβούλιο, για την ανατροπή αυτών των σχεδίων. Καλούμε ταυτόχρονα όλη την εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής, μαζί με την γειτονιά, να συγκροτήσει μέτωπο που θα κινητοποιηθεί άμεσα, μαζικά και αποφασιστικά!