Το μεσημέρι της Τετάρτης 8 Απριλίου ολοκληρώθηκε η δεύτερη δια περιφοράς συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς τα μέτρα λόγω της πανδημίας δεν επιτρέπουν την πραγματοποίηση δια ζώσης συνεδριάσεων στην αίθουσα του δημαρχιακού μεγάρου. Παρακάτω θα βρείτε τα σημαντικότερα σημεία όσων θα λέγαμε σε μια «κανονική» συνεδρίαση για την ανάγκη χρήσης τηλεδιασκέψεων, τα μέτρα ατομικής προστασίας των εργαζομένων του Δήμου, τη φροντίδα των αστέγων εν μέσω πανδημίας, τον ορισμό νέου προέδρου στη ΔΕΠΘΕ, την πλατεία Ελευθερίας και το χρέος να αποκτήσει η πόλη μας οδό «Μανώλη Γλέζου».
Τηλεδιασκέψεις Δημοτικού Συμβουλίου
Είναι προφανές ότι η αναβολή των δια ζώσης συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου λόγω της πανδημίας του κορονοϊού είναι κάτι περισσότερο από επιβεβλημένη. Ωστόσο, ο δήμος Θεσσαλονίκης οφείλει αυτή την υγειονομική κρίση να μην την μετατρέψει και σε κρίση δημοκρατίας.
Οι συνθήκες είναι κρίσιμες και γι’ αυτό απαιτείται συζήτηση και διαβούλευση αναφορικά με τα αναγκαία μέτρα που πρέπει να λάβει ο δήμος απέναντι στην πανδημία για την στήριξη των πιο αδύναμων πολιτών.
Ως γνωστόν, οι νέες τεχνολογίες μας δίνουν σε πολλές περιπτώσεις τη δυνατότητα να μικρύνουμε την απόσταση που η πανδημία επιβάλλει. Από την πρώτη στιγμή χιλιάδες εργαζόμενοι απασχολούνται από το σπίτι μέσω της τηλεργασίας, πολιτικές συναντήσεις, συζητήσεις και εκδηλώσεις, διεξάγονται μέσω του διαδικτύου, ενώ προβλέπεται η χρήση της τηλεδιάσκεψης ακόμη και για τις συνεδριάσεις των οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Έτσι, με βάση και τη δυνατότητα που δίνει η ΚΕΔΕ, έχει καθυστερήσει ήδη πολύ η αξιοποίηση του εργαλείου της τηλεδιάσκεψης από τον δήμο Θεσσαλονίκης. Η διοίκηση οφείλει άμεσα να βρει τον προσφορότερο -και ασφαλέστερο- τρόπο ώστε να προχωρήσει στη διαδικασία των τηλεδιασκέψεων όχι μόνο για τις Επιτροπές του δήμου, αλλά και για το Δημοτικό Συμβούλιο.
Μέτρα Ατομικής Προστασίας
Ένα μήνα μετά το ξέσπασμα της πανδημίας η παροχή των Μέσων Ατομικής Προστασίας προς τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες του δήμου Θεσσαλονίκης συνεχίζει να είναι ελλιπής. Καλούμε για ακόμη μια φορά την διοίκηση του δήμου να προχωρήσει στην προμήθεια και παροχή ικανού αριθμού υλικών προστασίας των εργαζομένων, ιδιαίτερα αυτών που απασχολούνται στους νευραλγικούς τομείς της καθαριότητας.
Υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν «να μείνουν σπίτι»
Σύμφωνα με την πρόσφατη σχετική ΚΥΑ (Δ1α/Γ.Π οικ 20036, αρ. 2, παρ. 2) «2. Άστεγοι και τοξικοεξαρτημένα ανέστια άτομα μετακινούνται, με μέριμνα της οικείας δημοτικής αρχής, σε κατάλληλους δημοτικούς χώρους φιλοξενίας και τους παρέχεται κάθε δυνατή φροντίδα, συσσίτιο και περίθαλψη». Στο πλαίσιο αυτό ενημερωθήκαμε από τη διοίκηση του δήμου ότι, πέραν των δομών που ήδη προϋπήρχαν, 20-25 περίπου άστεγοι φιλοξενούνται σε ξενοδοχείο που έχει ενοικιαστεί για αυτόν τον σκοπό και την προηγούμενη εβδομάδα δημιουργήθηκαν 15 θέσεις φιλοξενίας σε περίπτερο της ΔΕΘ, ενώ γίνονται προσπάθειες για εξεύρεση και άλλων κατάλληλων χώρων. Οι θέσεις αυτές όμως αφενός είναι φανερό ότι δεν επαρκούν και αφετέρου προορίζονται μόνον για συνανθρώπους μας με νομιμοποιητικά έγγραφα.
Αντί λοιπόν να ζητά από τους αστέγους να τηρούν τα μέτρα υγιεινής χωρίς να έχουν παροχή νερού, αντί να ζητά «χαρτιά» από όσους/ες δεν μπορούν καν αυτή τη στιγμή να αιτηθούν νομιμοποίησης, ενώ τους έχει απαγορευτεί διά νόμου η πρόσβαση στο αίτημα διεθνούς προστασίας, αλλά και άδειας διαμονής, αντί να νίπτει τας χείρας λέγοντας ότι εκ του νόμου δεν μπορεί να προσφέρει καμία φροντίδα σε όσους δεν έχουν χαρτιά, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα έπρεπε αυτή τη στιγμή να φροντίζει για την άμεση και καθολική αντιμετώπιση της αστεγίας (με ανοιχτές δομές φιλοξενίας για όλους τους αστέγους) και της έλλειψης βασικών αγαθών (πρόσβαση σε ρεύμα, νερό, διατροφή) με επιστράτευση όσων δημοτικών πόρων χρειάζονται, με ενεργοποίηση, συντονισμό και στήριξη των κοινωνικών δομών αλληλεγγύης, καθώς και με επίταξη αχρησιμοποίητων δημόσιων και ιδιωτικών χώρων. Πάγια θέση μας είναι η πρόσβαση στις δομές του δήμου σε όσους και όσες τις χρειάζονται χωρίς κανέναν άλλο περιορισμό. Σήμερα αυτή η ανάγκη είναι ακόμη πιο επιτακτική.
Επιπλέον, τις τελευταίες μέρες γίναμε μάρτυρες και της πραγματικά ακατανόητης και απάνθρωπης επιβολής προστίμων, όχι μόνο από την ΕΛΑΣ, αλλά και τη Δημοτική Αστυνομία(!), σε άστεγους και σε μετανάστες/στριες – πρόσφυγες/ισσες (τη στιγμή μάλιστα που δεν υπήρξε καμία μέριμνα για τη μετάφραση των σχετικών οδηγιών στις γλώσσες τους). Να είμαστε ξεκάθαροι: ο ρόλος της Δημοτικής Αστυνομίας δεν είναι να λειτουργεί σαν κατασταλτικός μηχανισμός δίπλα στην Ελληνική Αστυνομία, πράγμα που όλο και συχνότερα συμβαίνει από την αρχή της θητείας αυτής της διοίκησης. Ο Δήμος θα πρέπει να φροντίσει για την άμεση διαγραφή των προστίμων αυτών -και να μην προχωρήσει φυσικά στο εξής σε επιβολή ανάλογων προστίμων.
Ορισμός νέου προέδρου στην ΔΕΠΘΕ
Μόνο ως σκανδαλώδες κομματικό ρουσφέτι μπορεί να χαρακτηριστεί η απόφαση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης να τοποθετήσει στην θέση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου της Δημοτικής Εταιρείας Πληροφόρησης, Θεάματος και Επικοινωνίας τον μη αιρετό, στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, πρώην πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής Θεσσαλονίκης του κόμματος και ψυχίατρο, Μηνά Σαμαντζίδη.
Στις δημοτικές επιχειρήσεις συνηθίζεται να τοποθετείται στη θέση του προέδρου αιρετός της πλειοψηφίας, για να μπορεί εφόσον χρειαστεί να λογοδοτεί στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο κ. Σαμαντζίδης πέρα από το γεγονός ότι δεν είναι εκλεγμένος δεν έχει και καμία σχέση με την διοίκηση Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Φαίνεται πως το μοναδικό κριτήριο επιλογής του κ. Σαμαντζίδη είναι το γεγονός ότι δεν υπήρξε κάποια άλλη θέση να διοριστεί από την κυβέρνηση.
Όσο πιστά και να ακολουθεί η διοίκηση του δήμου και ο ίδιος ο δήμαρχος τις επιλογές της κυβέρνησης, δεν είναι δυνατόν να μετατρέπουν τα Δημοτικά Μέσα Ενημέρωσης σε γραφείο τύπου της Νέας Δημοκρατίας. Η Δημοτική Τηλεόραση και Ραδιοφωνία ανήκουν σε όλους τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, από αυτούς χρηματοδοτούνται, και η διαχείρισή τους απαιτεί στοιχειώδη διαφάνεια.
Πλατεία Ελευθερίας
Όπως έχουμε ξαναπεί στο παρελθόν, ο εργολάβος που ανέλαβε την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας αποδείχτηκε αφερέγγυος. Επέβαλε απαράδεκτες εργασιακές συνθήκες, με κακοπληρωμένους ή και απλήρωτους εργαζόμενους, και στο τέλος εξαφανίστηκε· άλλο ένα παράδειγμα για τα «καλά» της εκχώρησης δημόσιων έργων σε ιδιώτες. Η διάλυση της σύμβασης μαζί του λοιπόν και μάλιστα χωρίς να του δοθεί αποζημίωση είναι αυτονόητη.
Η αφερεγγυότητα ενός εργολάβου όμως δεν είναι δυνατόν να οδηγήσει το έργο ούτε σε περαιτέρω καθυστερήσεις ούτε, πολύ περισσότερο, στην υλοποίηση του διακαούς πόθου της σημερινής δημοτικής αρχής να κατασκευαστεί υπόγειος χώρος στάθμευσης κάτω από την πλατεία!
Θα το επαναλαμβάνουμε διαρκώς: κάθε έργο που καλεί τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης είναι εγκληματικό. Στην εποχή της κλιματικής αλλαγής, οι χώροι στάθμευσης πρέπει να εξυπηρετούν μια στρατηγική μείωσης της πίεσης του κέντρου από τα ΙΧ και απελευθέρωσης χώρου. Δίπλα στην Πλατεία Ελευθερίας υπάρχει άφθονος χώρος για αυτοκίνητα, εκτός αστικού ιστού, στον χώρο του λιμανιού, ενώ μπορεί να αξιοποιηθεί -επιτέλους- και το πολυώροφο πάρκινγκ στην Πολυτεχνείου.
Επιπλέον, αν, σύμφωνα με τις δηλώσεις του δημάρχου, το υπόγειο πάρκινγκ κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ, θα είναι πανάκριβο και απλησίαστο για τους περισσότερους πολίτες και φυσικά θα πρόκειται για μια αχρείαστη ιδιωτικοποίηση ενός δημόσιου χώρου.
Αφού διαλυθεί αυτή η σύμβαση λοιπόν, η διοίκηση του δήμου οφείλει να κάνει το αυτονόητο: να προχωρήσει με τον ταχύτερο, προσφορότερο και σύννομο τρόπο στην υλοποίηση της ανάπλασης της πλατείας και να εγκαταλείψει τα σχέδια για τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης.
Οδός «Μανώλη Γλέζου»
Θεωρούμε επιβεβλημένη την μετονομασία κεντρικής οδού της Θεσσαλονίκης σε οδό «Μανώλη Γλέζου». Είναι η ελάχιστη πράξη που θα μπορούσε να κάνει ο δήμος μας για να τιμήσει τον Αγωνιστή Μανώλη Γλέζο που πάλεψε ενάντια στον φασισμό και τον ναζισμό. Σε κάθε περίπτωση, ευκταίο είναι ο δρόμος που θα επιλεγεί να σχετίζεται με τους αγώνες του λαού της Θεσσαλονίκης για δημοκρατία και ελευθερία.
One thought on “Τοποθέτηση για τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (8/4/2020)”