Πληροφορηθήκαμε επιτέλους, λίγο πριν το τέλος της χρονιάς, την πρόταση της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης για τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού και τον δημοτικό φόρο: μόλις χθες, Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου, ο πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής κ. Κυριζίδης συγκάλεσε έκτακτη (!) συνεδρίαση της Επιτροπής, η οποία πραγματοποιήθηκε την ίδια μέρα (!!) και έπειτα μας κοινοποιήθηκε η απόφασή της, η οποία θα συζητηθεί στο ερχόμενο Δημοτικό Συμβούλιο της σε τρεις μόλις ημέρες (!!!), για να ενσωματωθεί μετά στον προϋπολογισμό, ο οποίος θα κατατεθεί σε επόμενη συνεδρίαση, τελευταία στιγμή.
Όλη αυτή η μεθόδευση είναι και ουσιωδώς αντιδημοκρατική και παράτυπη. Σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας της Οικονομικής Επιτροπής, «η πρόσκληση επιδίδεται ή γνωστοποιείται στα µέλη τρεις (3) τουλάχιστον πλήρεις ηµέρες πριν από την ηµέρα που ορίζεται για τη συνεδρίαση. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις, η πρόσκληση αυτή µπορεί να επιδοθεί ή να γνωστοποιηθεί την ηµέρα της συνεδρίασης. Στην πρόσκληση πρέπει να αναφέρεται ο λόγος για τον οποίο η συνεδρίαση έχει κατεπείγοντα χαρακτήρα. Πριν από τη συζήτηση η επιτροπή αποφαίνεται για το κατεπείγον των θεµάτων». Είναι φανερό ότι τίποτα από τα παραπάνω δεν τηρήθηκε.
Σε μια κανονική λειτουργία, ο προσδιορισμός των τελών είναι μία από τις σημαντικότερες αρμοδιότητες της διοίκησης ενός Δήμου και χρειάζεται χρόνος για ενημέρωση και δημοκρατικό διάλογο. Δεν μπορούν να συζητιούνται στο πόδι και σίγουρα δεν είναι ούτε «έκτακτο», ούτε «κατεπείγον» θέμα. Ακόμα και πέρσι, για παράδειγμα, ήρθαν στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 3 Νοεμβρίου.
Η πρωτοφανής μεθόδευση της τελευταίας στιγμής οφείλεται μάλλον στο γεγονός ότι δεν βγήκε ο λογαριασμός ώστε ο Δήμαρχος να εκπληρώσει την υπόσχεσή του για 50% μείωση των τελών, έστω σε βάθος 4ετίας (μέχρι τώρα έχει κάνει 12,5+12,5+5% μειώσεις, και άφησε το υπόλοιπο 20% για την προεκλογική χρονιά). Η ακρίβεια Μητσοτάκη, δηλαδή η ακρίβεια των φόρων και των υπερκερδών ανατινάζουν τα έξοδα του Δήμου και ο κ. Ζέρβας βρέθηκε για μια ακόμα φορά στριμωγμένος ανάμεσα στη «φίλη κυβέρνηση» και στις προεκλογικές, λαϊκιστικές του υποσχέσεις.
Παρά την προχειρότητα της διαδικασίας, η Πόλη Ανάποδα θα καταθέσει ξανά στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας τη δική της εναλλακτική πρόταση, από την οποία ξεχωρίζουμε τα παρακάτω βασικά σημεία:
– Οι συντελεστές ως σήμερα είναι άδικοι, αφού πέφτει δυσανάλογα μεγάλο βάρος στα σπίτια από ό,τι στις επιχειρήσεις. Ενδεικτικά πέρσι η αναλογία ήταν 22 εκ. τα σπίτια και 18,5 εκ. οι επιχειρήσεις. Ένα κατάστημα με καφέ ή φαγητό του δρόμου, πληρώνει τα ίδια τέλη με ένα μικρό διαμέρισμα, τη στιγμή που παράγει πολλαπλάσια απορρίμματα. Ζητάμε λοιπόν τον σταδιακό εξορθολογισμό αυτής της αδικίας, με αναλογική μείωση των συντελεστών για τις κατοικίες και αύξηση των συντελεστών για τις επιχειρήσεις.
– Παρότι το νομικό πλαίσιο (Ν. 4368/16, άρθρο 13), το οποίο επιτρέπει την έκπτωση ως 50% σε ειδικές κατηγορίες (άποροι, πολύτεκνοι), περιλαμβάνει σε αυτές και τους μακροχρόνια άνεργους, ο Δήμος Θεσσαλονίκης συνεχίζει διαχρονικά να τους αποκλείει από αυτό το δικαίωμα. Εμείς, επιμένουμε εδώ και τρία χρόνια ότι πρέπει επιτέλους να περιληφθούν.
Ελπίζουμε αυτή τη φορά η διοίκηση να μην κρυφτεί πίσω από τυπικές υπεκφυγές και να αντιπαρατεθεί πολιτικά με αυτή την πρόταση. Στο κάτω – κάτω, αν όντως έχει την πλειοψηφία, δεν έχει κάτι να φοβηθεί.