Αρχικά θέλουμε να ευχηθούμε υγεία και ταχεία ανάρρωση στους 46 εργαζόμενους/ες του ΟΑΣΘ που βρέθηκαν θετικοί στον COVID-19 και ελπίζουμε να μην έχει μεταδοθεί ο ιός στους 350 εργαζόμενους/ες που βρίσκονται σε καραντίνα.
Θα θέλαμε όμως να σχολιάσουμε και την κατάπτυστη ανακοίνωση του Οργανισμού για αυτό το θέμα που επιλέγει να καλύψει την απαξίωση της κυβέρνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τις ευθύνες της για τον συνωστισμό που παρατηρείται μέχρι και την έξαρση της πανδημίας.
Έχουμε τονίσει πολλές φορές πως στη Θεσσαλονίκη ο συνωστισμός έχει όνομα. Η καθημερινότητα που βιώναμε στις αστικές συγκοινωνίες πριν τα μέτρα περιορισμού της κίνησης των κατοίκων της πόλης ήταν τραγική, με τους επιβάτες να βρίσκονται ο ένας πάνω στον άλλο, σε παλιά λεωφορεία με ελλιπή εξαερισμό. Η θετικότητα 46 εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, 16 από τους οποίους οδηγοί του, αποτελεί ένδειξη για την κατάσταση που επικρατούσε εντός των λεωφορείων. Είναι λοιπόν το λιγότερο εξοργιστικό η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αντί να αναλάβει την ευθύνη που φέρει ως φορέας και να απαιτήσει από την κυβέρνηση να πράξει τα απαραίτητα για την αγορά νέων λεωφορείων και τη συντήρηση των συστημάτων κλιματισμού, όπως απαιτείται από τις επιπρόσθετες ανάγκες που δημιουργούνται σε εποχή πανδημίας, να καταφεύγει σε στατιστικά τεχνάσματα για να βγάλει την ουρά της απέξω.
Δεν θα μπούμε στη διαδικασία να σχολιάσουμε αν ένας οδηγός που βρίσκεται απομονωμένος μεν σε σχέση με τους επιβάτες, αλλά περνά περισσότερο χρόνο στο όχημα, έχει περισσότερες ή λιγότερες πιθανότητες να κολλήσει COVID-19, καθώς δεν είμαστε επιδημιολόγοι και φανταζόμαστε πως ακόμα και για αυτούς αποτελεί ένα δύσκολο ερώτημα. Θα σχολιάσουμε όμως (με την χρήση απλών γνώσεων στατιστικής) πως διάφορα μεγέθη που αναφέρονται στην εν λόγω ανακοίνωση είναι απλώς μη συγκρίσιμα. Συγκεκριμένα:
1) Είναι παραπλανητικό να αναφέρεται συνεχώς το 2,2% ως το ποσοστό των εργαζομένων που είναι θετικοί ως προς το σύνολο των εργαζομένων και όχι το 5,3% που αποτελεί το ποσοστό των θετικών ως προς τα τεστ που διενεργήθηκαν.
2) Τα ποσοστά θετικότητας σε έναν Οργανισμό (5,3%) σε αντιπαραβολή με την θετικότητα στην Θεσσαλονίκη (32%) είναι μη συγκρίσιμα· στην πρώτη περίπτωση, όπως περιγράφηκε, έγιναν μη στοχευμένα 863 τεστ σε σύνολο 2057 εργαζομένων, ενώ στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης είναι γνωστό πως στο τεστ καταφεύγουν κυρίως όσοι έχουν συμπτώματα.
3) Δεν μπορεί να γίνει σύγκριση του ποσοστού των θετικών οδηγών επί του συνόλου των οδηγών (1,43%) με το γενικό ποσοστό των θετικών εργαζομένων προς το σύνολο των εργαζομένων (2,2%) καθώς δεν γνωρίζουμε πόσα από τα τεστ έγιναν σε οδηγούς και πόσα στους υπόλοιπους εργαζόμενους.
Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης εδώ και πολύ καιρό, πολύ πριν την πανδημία, ζητούν αξιοπρεπείς συνθήκες μεταφοράς. Άνετα και σύγχρονα μεταφορικά μέσα είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητα για τη ζωή μας την εποχή του covid-19. Η πανδημία είναι εδώ και όταν καταφέρουμε να ξεπεράσουμε το δεύτερο κύμα, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για να μην επαναλάβουμε τα λάθη που οδήγησαν σε αυτό και στη Θεσσαλονίκη ένα από τα μεγαλύτερα λάθη είναι ο συνωστισμός στα ΜΜΜ.