Την Τρίτη 12 Μάη η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε ότι «θα στηρίξει έμπρακτα το καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης και τους εργαζομένους στην ελεύθερη αγορά (sic) του πολιτισμού». Πώς; Δημοσιοποιώντας μια Πρόσκληση ενδιαφέροντος [για] Υποβολή προτάσεων για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2020, στο πλαίσιο του νεοπαγούς «Φεστιβάλ Καλοκαιριού», το οποίο εξαγγέλθηκε με δύο παραγράφους μόλις τον Φεβρουάριο, και φέτος, ελέω κορονοϊού, θα μετατραπεί, λέει, σε «Ψηφιακό Φεστιβάλ Καλοκαιριού 2020».
Πρόκειται για μια πρόσκληση χωρίς προϋπολογισμό, που δεν ορίζει το μέγιστο ή ελάχιστο ύψος της κάθε πρότασης, ούτε διευκρινίζει τα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής των προτάσεων που θα χρηματοδοτηθούν. Μάλιστα, ενώ δεν αναφέρεται καν η προθεσμία υποβολής, οι προτάσεις θα ξεκινήσουν να υποβάλλονται από την… ημέρα της ίδιας της ανακοίνωσης, λες και οι καλλιτέχνες και οι πολιτιστικοί φορείς στους οποίους απευθύνεται έχουν ήδη έτοιμη την πρότασή τους (κάτι που πραγματικά ελπίζουμε να μην ισχύει).
Δεν γνωρίζουμε αν αυτή η πρωτοβουλία του Δήμου απαντά στην πρόταση της Πόλης Ανάποδα, η οποία ανακοινώθηκε στις 6 Μαΐου και κοινοποιήθηκε και ηλεκτρονικά το βράδυ της Κυριακής στη διοίκηση του Δήμου, μια ημέρα πριν το Δημοτικό Συμβούλιο της 11ης Μαΐου (στο οποίο, κατά τις γνωστές δυστυχώς συνήθειές της, η δημοτική αρχή ούτε καν ενημέρωσε για τη δική της πρόταση). Σε κάθε περίπτωση, εμείς προτείναμε κάτι τελείως διαφορετικό:
- Να γίνει μια ανοιχτή πρόσκληση προς το καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης για υλοποίηση πολιτιστικών δράσεων, οι οποίες θα καλύπτονται με συγκεκριμένη και ίση ημερήσια αποζημίωση ανά ημέρα προετοιμασίας και υλοποίησης.
- Στην πρόσκληση αυτή να επενδυθεί ο συνολικός προϋπολογισμός του Δήμου για δράσεις πολιτισμού το καλοκαίρι του 2020, συμπεριλαμβανομένου του προϋπολογισμού των Δημητρίων, και αυξημένος κατά το δυνατό και όχι μόνο ο (άγνωστος, αλλά σίγουρα ανεπαρκής) προϋπολογισμός του «Φεστιβάλ Καλοκαιριού».
- Οι δράσεις να τηρούν τα αναγκαία μέτρα προστασίας, όπως θα διαμορφωθούν στην πορεία, αλλά να μην περιορίζονται υποχρεωτικά σε ψηφιακές.
- Η διαμόρφωση των όρων της πρόσκλησης και η επιλογή των δράσεων να γίνει με διαφάνεια και με τη συμμετοχή των συλλογικών φορέων των καλλιτεχνών.
- Η προθεσμία υποβολής να είναι σαφής και αρκετή για τη διαμόρφωση προτάσεων που θα απαντούν στις νέες συνθήκες.
Μια τέτοια πρόταση πιστεύουμε ότι θα ήταν μεγάλη ανακούφιση για τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενους του χώρου, αλλά και μια ανάσα για τον πολιτισμό και το κοινό στην πόλη. Η πρόταση του Δήμου αντίθετα, με την ασάφεια και την προχειρότητα που δημοσιεύτηκε, μοιάζει ως ένα ακόμα επικοινωνιακό πυροτέχνημα. Ακόμη και έτσι όμως, επιμένουμε στην αναδιαμόρφωση των όρων της με βάση τις προτάσεις μας, με στόχο πάντα τις ανάγκες των εργαζομένων, της πολης και του πολιτισμού.
Καλημέρα σας, διαφωνώ με το ψηφιακό φεστιβάλ καθώτι δεν νοείται πολιτισμός από το σπίτι, με τον τρόπο αυτό καταργούμε την έννοια του πολιτισμού, “πολιτισμός < αρχαία ελληνική πολίτης + -ισμός". Τι θα είναι λοιπόν αυτό φεστιβάλ; Mια ακόμα διασκέδαση από το σπίτι; Πως θα αλληλεπιδρούν οι πολίτες, ή μήπως δεν χρειάζεται; Ας κάθονται από το σπίτι να μασάνε αυτά που τους δίνουν. Το φεστιβάλ πρέπει να γίνει κανονικά δια ζώσης και όποιος θέλει ας το παρακολουθήσει, να μπορει ο πολίτης να συμμετέχει και ο καλλιτέχνης να παράγει πολιτισμό ελεύθερα και αυθόρμητα (γιατί σε διαφορετική περίπτωση έχουμε την ελεγχόμενη κονσέρβα). Όσο αφορά την πρόσκληση ενδιαφέροντος και τα λοιπα διοικητικά και οικονομικά θέματα πιστέυω ότι τα γνωρίζετε καλύτερα και επεμβαίνετε κατάλληλα.