Το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης έχει έκταση περί τα 150 τ.χλμ. Ο μέσος όρος πρασίνου του αστικού συγκροτήματος φτάνει περίπου στο 1,6 τ.μ. ανά κάτοικο, με αποδεκτό όριο τα 10, τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στα 7 και τις πόλεις της ανατολικής Ευρώπης γύρω στα 10-20. Στον Δήμο Θεσσαλονίκης ειδικότερα, η έκταση χώρων πρασίνου ανέρχεται στα 905.245 τ.μ., που αντιστοιχεί σε 2,95% της έκτασής του. Η αναλογία φτάνει στα 2,73 τ.μ. πρασίνου αν συνυπολογιστεί και το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου. Η αναλογία είναι ακόμη χειρότερη στις λαϊκές γειτονιές, όπως στην Τούμπα, όπου αντιστοιχεί 0,76 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο.
Σε τέτοιες συνθήκες, η διεκδίκηση των ελεύθερων χώρων δεν αποτελεί μια middle class διεκδίκηση, αλλά ζήτημα περιβαλλοντικής δικαιοσύνης, με σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής, ιδιαίτερα των χαμηλότερων τάξεων και των λαϊκών γειτονιών.
Τα τελευταία χρόνια, οι ελεύθεροι χώροι στις μεγάλες πόλεις έχουν αποτελέσει την αφορμή για σημαντικούς αγώνες, κυρίως στην Αθήνα (Ελληνικό, Πάρκο Ναυαρίνου κοκ). Αντίστοιχα, υπάρχει η εκτίμηση ότι οι ελεύθεροι χώροι, με βασικότερα επίδικα τη ΔΕΘ, την παραλία, το λιμάνι, μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν βασικό πεδίο αγώνων και στη Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια.
Το επίδικο σε αυτούς τους αγώνες είναι η σχέση πραγματικής ιδιοποίησης ή και ιδιοκτησίας ενός κοινού αγαθού: ο δημόσιος χώρος θα ενταχθεί στον κύκλο αναπαραγωγής του κεφαλαίου (ως εμπορικό κέντρο, ξενοδοχείο, πάρκινγκ κοκ) ή θα αποτελεί ελεύθερο χώρο για όλους; Συνεπώς, στις αντιθέσεις αυτές από τη μία πλευρά έχουμε μια τυπική περίπτωση πρωταρχικής συσσώρευσης και από την άλλη μια έμπρακτη αντικαπιταλιστική πολιτική.
Με βάση τα παραπάνω, οι γενικές μας θέσεις είναι:
– Διαφύλαξη και προστασία των ελεύθερων χώρων που έχουν απομείνει στον αστικό ιστό ή γύρω από αυτόν, με ιδιαίτερη προσοχή σε όσους διαθέτουν υψηλό πράσινο (δέντρα), σε όσους λειτουργούν ως πράσινοι διάδρομοι συνδέοντας την πόλη και τις γειτονιές με το περιαστικό περιβάλλον και τα ρέματα. Σύνδεσή τους με πεζοπορικές και ποδηλατικές διαδρομές.
– Διατήρηση των μικρών ελεύθερων χώρων (πχ. δημόσια αδόμητα οικόπεδα) και μετατροπή τους σε μικρά πάρκα, με τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας.
– Απαγόρευση δόμησης κάθε ελεύθερου χώρου δημόσιας ιδιοκτησίας έχει μείνει εντός του Πολεοδομικού. Μορατόριουμ ή έστω περιορισμοί και ανταποδοτικά μέτρα για τους (μεγάλους) ιδιωτικούς χώρους, ώστε να παραμείνουν αδόμητοι.
– Προστασία του δημόσιου, ανοιχτού χαρακτήρα των ελεύθερων χώρων. Περιορισμός των εμπορικών χρήσεων και ειδικά αυτούς που καταλαμβάνουν-ιδιοποιούνται δημόσιο χώρο, νόμιμα ή παράνομα (πχ τραπεζοκαθίσματα). Ελεύθερη πρόσβαση για όλους, ιδιαίτερα για ΑμεΑ.
– Τέλος, η διαχείριση των ελεύθερων, δημόσιων χώρων θα πρέπει να γίνεται με βάση ένα συνολικό σχεδιασμό σε επίπεδο μητροπολιτικού πολεοδομικού συγκροτήματος. Αντί για αυτό, οι σημερινές διοικήσεις και η κυβέρνηση επιβάλλουν μια προσέγγιση κατά περίπτωση με πολλαπλές μελέτες, αντιφατικές προσεγγίσεις, χωριστά τοπικά σχέδια. Σε αυτή την κατεύθυνση, κατήργησαν και τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης. Η προσέγγιση αυτή είναι νεοφιλελεύθερης λογικής και προσαρμόζεται πιο εύκολα στις συγκυριακές ανάγκες του κεφαλαίου και των διαφόρων συμφερόντων.
Στη συνέχεια, βλέπουμε πως εξειδικεύονται τα παρακάτω στα βασικότερα δημόσιων χώρων που μπαίνουν το επόμενο διάστημα στη Θεσσαλονίκη.
1. Παραλιακό Μέτωπο
Στρατηγική Ανάπλασης Παραλιακού Μετώπου Θεσσαλονίκης
Το πρόγραμμα-πλαίσιο για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου συντάχθηκε από τη (γνωστή για την εμπλοκή της στα Panama Papers και στο διεθνές κύκλωμα φοροδιαφυγής) πολυεθνική συμβούλων Deloitte, κατά παραγγελία του Δήμου Θεσσαλονίκης και με την οικονομική κάλυψη του Ομίλου Παγκόσμιας Τράπεζας, στο πλαίσιο της συμμετοχής του δήμου Θεσσαλονίκης στο πρόγραμμα για τις «100 Ανθεκτικές Πόλεις» του Ιδρύματος Ροκφέλερ. Η εκπόνηση του αναπτυξιακού σχεδίου για το παραλιακό μέτωπο ήταν εξάλλου υποχρέωση του δήμου, σύμφωνα με όσα προέβλεπε και το Μνημόνιο Συνεργασίας που είχε υπογράψει με την ΕΤΑΔ και το ΤΑΙΠΕΔ, με το οποίο είχε παραχωρηθεί η παραλία στον δήμο για 49 χρόνια.
Ο κεντρικός προσανατολισμός της μελέτης:
– Δίνει έμφαση στο real estate και την αύξηση της αξίας των ιδιωτικών ακινήτων
– Βασίζεται στη λογική των ΣΔΙΤ: το κράτος ή ο Δήμος επενδύει σε υποδομές, οι επιχειρήσεις μισθώνουν τους καλύτερους χώρους και οι ιδιώτες αποκομίζουν το κέρδος από την αύξηση της αξίας
Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι βασικές προτάσεις της μελέτης ανά ζώνη – υποπεριοχή:
- Ζώνη Α: Παλιοί Λαχανόκηποι
Για το τμήμα Α1 (πιο αναπτυγμένο) προβλέπεται η κατασκευή Επιχειρηματικού Κέντρου του ΣΒΒΕ (με «αξιοποίηση» του πρώην Στρατόπεδου Μυστακίδη) και άλλες μικτές εμπορικές, οικιστικές, ψυχαγωγικές χρήσεις.
Για το τμήμα Α2 (λιγότερο αναπτυγμένο) προβλέπεται απλά η ένταξή του στο πολεοδομικό σχέδιο.
Η μελέτη (στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης λογικής του κατακερματισμού που αναφέρθηκε παραπάνω) παραβλέπει τις εκβολές του Δενδροποτάμου και τις άλλες υγροτοπικές εκτάσεις της περιοχής, δεν αναφέρεται καθόλου στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις και το μέλλον τους, ενώ δεν λαμβάνει υπόψη και τις γειτονικές εκτάσεις του -προσφάτως ιδιωτικοποιημένου- λιμανιού.
Σημειώνεται μάλιστα ότι παράλληλα υπάρχει και παλιότερο σχέδιο του Δήμου για Λαχανόκηπους (1/2018) το οποίο μιλά για γενικά για χρήσεις γενικής κατοικίας, τουρισμού και αναψυχής, και δημιουργία ανοιχτού εμπορικού κέντρου, χωρίς όμως τη δημιουργία επιχειρηματικού κέντρου. Ειδικότερα, προβλέπει:
– δημιουργία ενός μεγάλου χώρου πρασίνου, στη βάση του έκτου προβλήτα,
– απόδοση σε κοινή χρήση του μη ενεργού τμήματος του στρατοπέδου Κακιούση, ως χώρο πρασίνου – πάρκο και να ενταχθεί στο εγκεκριμένο σχέδιο με τη χρήση χώρου «πράσινο – πάρκο πόλης και γήπεδο γκολφ». Ενδεχόμενη ένταξη του τμήματος στο σχέδιο πόλης μπορεί να γίνει μελλοντικά.
– Χρήσεις πολεοδομικού κέντρου και κεντρικών λειτουργιών προβλέπονται εκατέρωθεν της 26ης Οκτωβρίου μέχρι το όριο του δήμου Θεσσαλονίκης
– Χρήσεις τουρισμού – αναψυχής – πολιτισμού στη ζώνη νότια της 26ης Οκτωβρίου, πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος κατά μήκος του ορίου του χώρου του λιμανιού από τον πρώτο προβλήτα μέχρι το στρατόπεδο Κακιούση.
– Κατοικία ενδιάμεσου επιπέδου στην περιοχή εκατέρωθεν του άξονα της δυτικής εισόδου.
– Περιοχή ανάπτυξης ανοιχτού εμπορικού κέντρου με χρήσεις «εμπορίου – αναψυχής» σε έκταση 93 στρεμμάτων επί της 26ης Οκτωβρίου και επί εκτάσεων, που ως επί το πλείστον ανήκουν σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (ΟΣΕ, Κτηματική Υπηρεσία, παλιά βυρσοδεψεία κτλ.)
– Χώροι πρασίνου: 1. Στο νότιο τμήμα της έκτασης του στρατοπέδου Κακιούση (μοναδικό γήπεδο γκολφ στην περιοχή). 2. Στο σύνολο της έκτασης του παλιού εμπορικού σιδηροδρομικού σταθμού, μετά τη μετεγκατάστασή του εντός πόλης. 3. Λωρίδες πρασίνου για μόνωση από τη δυτική είσοδο. 4. Χώροι πρασίνου και παιδικών χαρών για τους χρήστες της περιοχής (κατοίκους και εργαζόμενους). 5. Χώρος για καλλιέργειες εκατέρωθεν της δυτικής εισόδου, σε ανάμνηση του παλιού αγροτικού χαρακτήρα της περιοχής.
- Ζώνη Β: Παλιά Παραλία
Προβλέπονται μικρές αλλαγές: επέκταση του καταστρώματος προς θάλασσα, περιορισμός των λωρίδων ΙΧ στη Λ. Νίκης από 3 σε 2 και δημιουργία ποδηλατόδρομου, πεζοδρόμηση Αγ. Σοφίας.
- Ζώνη Γ: Νέα Παραλία
Εδώ προβλέπονται πολύ πιο επιθετικές παρεμβάσεις ιδιοποίησης δημόσιων χώρων, όπως:
– Κατασκευή υπόγειων πάρκινγκ στα παραλιακά οικόπεδα, ιδιοκτησίας ΤΑΙΠΕΔ – ΕΤΑΔ
– Εκμετάλλευση των 8 περιπτέρων και του Maison Crystal (όπως ήδη έγινε)
– Μεταφορά Ναυταθλητικών εγκαταστάσεων στον Κελλάριο Κόλπο και μίσθωση των υφιστάμενων χώρων τους για «ψυχαγωγικές» δραστηριότητες.
Εντωμεταξύ, στη Νέα Παραλία:
– Ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε στην εκμίσθωση των 7 γυάλινων περιπτέρων, στην DIMERA, τη GCA Holding και άλλες μεγάλες εταιρείες της εστίασης, με ετήσια μισθώματα που κυμαίνονται μεταξύ 150.000-200.000 ευρώ, το οποίο υποδεικνύει μελλοντικές παραβιάσεις των όρων. Τα έσοδα θα πάνε στη συντήρηση της Νέας Παραλίας.
– Με αφορμή την κλοπή 3,5 τόνων χαλκού από ένα πάρκο, αλλά σε προφανή συσχέτιση με την παραχώρηση των περιπτέρων, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ετοιμάζεται να προσλάβει με δικό του κόστος ιδιωτική Security για τη φύλαξη των πάρκων.
– Τελευταίο και συμβολικό, με τη συμφωνία του Δήμου, ο επιχειρηματίας Σταύρος Ανδρεάδης «αναλαμβάνει» επισήμως, με δικά του συνεργεία, τη συντήρηση δύο πάρκων της Παραλίας, εν είδει «ανιδιοτελούς» δωρεάς προς την πόλη.
- Ζώνη Δ: Κελλάριος Κόλπος
Αποτελεί το τελευταίο -και για αυτό πολύτιμο- αδόμητο σημείο της παραλίας, με φυσική μάλιστα αμμουδιά. Δίπλα βρίσκονται και οι παλιές εκβολές του πρώην ρέματος Αλλατίνι.
Οι προτάσεις της μελέτης προβλέπουν την πλήρη καταστροφή και εκμετάλλευση της περιοχής, με:
– Τη μετεγκατάσταση των Ναυτικών Ομίλων και την ανάπτυξη «μικρής μαρίνας»
– Τη μετατροπή του πρώην εργοστασίου Αλλατίνι σε πολυτελές ξενοδοχείο
– Τη λειτουργία στην ευρύτερη περιοχή πολλών νέων καφετέριων (λες και λείπουν)
Οι θέσεις μας για το Παραλιακό Μέτωπο:
– Απορρίπτουμε συνολικά τη Μελέτη Στρατηγικής Ανάπλασης και τη λογική της. Στη θέση της, ζητάμε ένα συνολικό χωροταξικό σχεδιασμό σε επίπεδο πολεοδομικού συγκροτήματος.
– Για τους Λαχανόκηπους, προτείνουμε:
o Εξασφάλιση του μεγαλύτερου δυνατού χώρου πρασίνου, με διατήρηση του υγροτοπικού χαρακτήρα.
o Αποκατάσταση και προστασία της φυσικής κοίτης και των εκβολών του Δενδροποτάμου.
o Κίνητρα για επαναφορά περιαστικών καλλιεργειών (παραχώρηση).
o Αξιοποίηση των παλιών βιομηχανικών κτηρίων για ήπιες δραστηριότητες μεταποίησης με κοινωνικά κριτήρια.
o Σταδιακή απομάκρυνση των βαριών βιομηχανικών χρήσεων που είναι ασύμβατες με την κατοικία.
– Για τη Νέα Παραλία:
o Καταγγέλλουμε τη μίσθωση των 8 περιπτέρων, με τους όρους που έγινε. Ταυτόχρονα, απαιτούμε -και θα συμβάλλουμε σε αυτόν- τον έλεγχο της λειτουργίας τους και στην τήρηση των όρων (τραπεζοκαθίσματα, εργασιακοί όροι κα).
o Λέμε όχι στην ιδιωτική security και τις «αναδοχές» από επιχειρηματίες.
o Ζητάμε απλά ήπιες εργασίες συντήρησης και καθαριότητας, μέσα από τις υπηρεσίες του Δήμου.
– Για τον Κελλάριο κόλπο, ζητάμε:
o Διαφύλαξη και προστασία του αδόμητου τμήματος. Ήπιες παρεμβάσεις μόνο για την πρόσβαση και το καθαρισμό.
o Αποκατάσταση κοίτης – εκβολών ρέματος Αλλατίνι.
o Αξιοποίηση του εργοστασίου Αλλατίνι ως χώρο εργασίας για ήπιες δραστηριότητες μεταποίησης με κοινωνικά κριτήρια.
2. Στρατόπεδα
Στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης βρίσκονται τα εξής στρατόπεδα:
- Π. Μελά (380 στρέμματα)
- Καρατάσιου (672 στρέμματα)
- Κόδρα (450 στρέμματα)
- Νταλίπη (220 στρέμματα)
- Μ. Αλεξάνδρου (231 στρέμματα)
- Παπακυριαζή (223 στρέμματα)
- 3ο Σώμα Στρατού (22+ στρέμματα)
- Μυστακίδη (7,5 στρέμματα)
- Πρώην 424 ΓΣΝΕ (12 στρέμματα)
- Φαρμάκη (49 στρέμματα)
- Πρώην Ναυτικής Διοίκησης Βορείου Αιγαίου (5,3 στρέμματα)
- Ζιάκα (121 στρέμματα)
- Γκόνου (~ 1000 στρέμματα)δ\
Από αυτά, τα 6 βρίσκονται εντός του Δήμου:
- ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΚΑΚΙΟΥΣΗ (ενεργό)
Το στρατόπεδο Κακιούση βρίσκεται μεταξύ των εκβολών του Δενδροποτάμου και των παλιών βυρσοδεψείων. Εξακολουθεί να εξυπηρετεί λειτουργίες αποθήκευσης και ανεφοδιασμού καυσίμων του στρατού και ως εκ τούτου δεν υπάρχει πρόθεση να αποδοθεί άμεσα στην πόλη. Επισημαίνεται ότι οι υπόγειες δεξαμενές καυσίμων του στρατοπέδου προκαλούν διαπιστωμένα δυσμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις τόσο στο άμεσο (έδαφος), όσο και στο έμμεσο περιβάλλον (Θερμαϊκός Κόλπος).
- ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΜΥΣΤΑΚΙΔΗ (ανενεργό)
Μικρό στρατόπεδο του Υγειονομικού, έκτασης 7,5 στρεμμάτων, που βρίσκεται στη δυτική είσοδο της πόλης, ενσφηνωμένο στην έκταση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, το οποίο από το 2007 προβλέπεται να παραχωρηθεί στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Η παραχώρηση δεν πραγματοποιήθηκε ακόμη.
- ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ Γ΄ ΣΩΜΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΟΥ – ΠΕΔΙΟ ΤΟΥ ΑΡΕΩΣ (ενεργό και εν μέρει ανενεργό)
Βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και αποτελείται από δύο τμήματα, το ένα είναι ενεργό και περιλαμβάνει κτίρια με διοικητικές λειτουργίες του Γενικού Επιτελείου Στρατού, και το δεύτερο το οποίο έχει έκταση περίπου 22 στρεμμάτων και είναι χαρακτηρισμένο και διαμορφωμένο ως χώρος πρασίνου (Πάρκο Ανθοκομικής). Η παραχώρηση τελεί σήμερα υπό καθεστώς ανανέωσης, ενώ έχουν εκφραστεί δημοσίως οι αντιρρήσεις του Επιτελείου για τη συνέχιση της. Ειδικότερα για το ενεργό στρατόπεδο του Γ΄Σ.Σ. προτείνεται από την υπό εκπόνηση Μελέτη Αναθεώρησης του ΓΠΣ, η παραμονή του ως εμβληματικού στοιχείου της πόλης.
- ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΡΩΗΝ 424 ΓΕΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ (ανενεργό)
Περιλαμβάνουν διατηρητέα κτίσματα με σύγχρονες επεκτάσεις, που εκκενώθηκαν ή υπολειτουργούν μετά τη μετεγκατάσταση του νοσοκομείου 424 στις νέες εγκαταστάσεις αυτού παρά την Περιφερειακή Οδό. Το 2008 το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης συνηγόρησε για την παραχώρηση των χώρων του παλιού 424 Στρατιωτικού Νοσοκομείου στο γειτονικό Πανεπιστήμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», χωρίς αποτέλεσμα και πάλι.
- ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΦΑΡΜΑΚΗ (ανενεργό)
Βρίσκεται στην ανατολική πλευρά της πόλης, συνολικής έκτασης 38 στρεμμάτων περίπου, χαρακτηρισμένο εξ ολοκλήρου για ανέγερση κτιρίων υπερτοπικής διοίκησης, τμήμα του οποίου, έκτασης 3 στρεμμάτων, προβλέπεται να παραχωρηθεί στο Δήμο Θεσσαλονίκης για την ανέγερση παιδικού σταθμού. Η δε προς απόδοση στο Δήμο Θεσσαλονίκης μικρή έκταση κατελήφθη από το Σταθμό του Μετρό που κατασκευάζεται στο σημείο. Προτάθηκε από το Δήμο Θεσσαλονίκης η αξιοποίηση του συνόλου του στρατοπέδου για μια υπερτοπικής σημασίας νοσοκομειακή υποδομή.
- ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΠΡΩΗΝ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ (ανενεργό)
Βρίσκεται στην ανατολική είσοδο της πόλης, στη συμβολή των οδών Βασ. Όλγας και Μοσχονησίων, οι εγκαταστάσεις του οποίου δεν λειτουργούν δεδομένου ότι η Ν.Δ.Β.Ε. έχει μεταφερθεί από δεκαετίες στην περιοχή του Δήμου Καλαμαριάς. Εμβαδού 5 στρεμμάτων.
Οι θέσεις μας για τα στρατόπεδα:
– Άμεση απόδοση στο Δήμο των ανενεργών στρατοπέδων και πίεση για εκκένωση και απόδοση των ενεργών.
– Διατήρηση όλων των ελεύθερων χώρων ως χώρου πρασίνου και αξιοποίηση των κτηρίων για κοινωνικές ανάγκες.
3. ΔΕΘ
Ο κεντρικότερος ελεύθερος χώρος (έκτασης περ. 1750 στρ) και το βασικότερο επίδικο για τα επόμενα χρόνια.
Παλιότερα σχέδια για μετεγκατάσταση ακυρώθηκαν λόγου κόστους – κρίσης.
Το νέο σχέδιο για παραμονή – ανάπλαση που έχει κατατεθεί προς διαβούλευση:
– Προβλέπει την κατεδάφιση των κτιρίων της ΔΕΘ (πλην του Παλέ, του ΜοMus και του Πύργου ΟΤΕ) συμπεριλαμβανομένων κτιρίων υψηλής αρχιτεκτονικής αξίας.
– Προβλέπει χτίσιμο νέων περιπτέρων, καινούργιου συνεδριακού κέντρου και ξενοδοχειακής μονάδας στη θέση του Βελλιδείου.
– «Προσφέρει» στην πόλη λιγότερο από το 50% της έκτασης ως πράσινο και ελεύθερο χώρο, με την αίρεση όμως ότι οι πράσινοι χώροι δεν θα έχουν αντίστοιχο χαρακτηρισμό και θα χρησιμοποιούνται από τη HELEXPO κατά το δοκούν.
– Αποσκοπεί κυρίως στη συνέχιση της αποκλειστικά εμπορικής χρήσης των κτιρίων και την προώθηση του συνεδριακού τουρισμού.
Προτεινόμενες θέσεις:
Ως κεντρική θέση, προκρίνουμε την μετεγκατάσταση της ΔΕΘ εκτός αστικού ιστού (στη Σίνδο), καθώς
α) προκρίνουμε ως βασικότερη την ανάγκη της πόλης για ελεύθερους χώρους
β) ο σημερινός χώρος είναι ακατάλληλος για τις μακροπρόθεσμες ανάγκες της έκθεσης
(γ) το κέντρο και οι ανεπαρκείς υποδομές του (δρόμοι, πάρκινγκ, ΜΜΜ) δεν μπορούν να σηκώνουν το αντίστοιχο βάρος.
Στη θέση της ΔΕΘ, προτείνουμε τη δημιουργία ενός πάρκου υψηλού πρασίνου, το οποίο θα αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο του περιαστικού δάσους Σέιχ Σου και του πανεπιστημιακού campus, με το πάρκο της ΧΑΝΘ και το παραλιακό μέτωπο, δημιουργώντας στο κέντρο της πόλης ένα κάθετο άξονα ελεύθερων χώρων.
Πέρα όμως από την παραπάνω θέση, ασκούμε κριτική στο προτεινόμενο σχέδιο ανάπλασης, με έμφαση στα παρακάτω σημεία:
– Όχι στην αποκλειστικά εμπορική χρήση των κτιρίων και του μητροπολιτικού πάρκου, αλλά προτεραιότητα στην κοινωνική και πολιτιστική χρήση των υποδομών.
– Διατήρηση και πολιτιστική χρήση των κτιρίων που έχουν υψηλή αρχιτεκτονική αξία και ανάδειξή τους ως κομμάτι της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης. Δημιουργία ενός cluster πολιτισμού – πολιτιστικού διαδρόμου που θα συνδέει το Τελλόγλειο με το ΜοΜus, το Αρχαιολογικό και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
– Τέλος, μας φαίνεται παράλογο να δαπανούνται τεράστια ποσά για το γκρέμισμα κτιρίων και την ανοικοδόμηση νέων στη θέση τους, πόσο μάλλον φαραωνικών ξενοδοχειακών μονάδων. Αντ’ αυτού, πρέπει να εξαντληθούν τα περιθώρια για την ανακαίνιση και επανάχρηση κάποιων από τα υπάρχοντα κτίρια, με στόχο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών για χώρους εκδηλώσεων και πολιτισμού, και όχι την αποκλειστικά εμπορική χρήση τους.